388,7 mln zł zysku przy przychodach rzędu 11 mld 692 mln zł odnotowały łącznie w zeszłym roku spółki Grupy PKP. Wyniki poprawiły m.in. PKP SA i PKP LHS, zwiększyła się za to strata zarządzającej siecią torów spółki PKP PLK - sięgnęła ona prawie 750 mln zł.
Jak można wyczytać w wynikach finansowych spółek Grupy PKP, do których dotarła PAP, prymusami - podobnie jak w ubiegłych latach - są spółka-matka kolejowej grupy, czyli PKP SA, oraz największy polski kolejowy przewoźnik towarowy - PKP Cargo. Zysk PKP SA za zeszły rok wyniósł 345,7 mln zł wobec 228,4 mln w 2011 r. i 194 mln zł w 2010 r.
Przychody z działalności operacyjnej PKP SA wyniosły w zeszłym roku 1,42 mld zł wobec 1,38 mld zł w roku 2011. Większy niż w zeszłym roku zysk - to efekt m.in. wyższych dywidend ze spółek Grupy PKP. Sięgnęły one 111 mln zł, czyli nieco więcej niż rok wcześniej, kiedy przychód z tego tytułu wyniósł niespełna 90 mln zł. Kolejarze wskazują także, że PKP SA zawdzięcza lepszy wynik finansowy umocnieniem złotego na przestrzeni minionego roku. Pozwoliło to na naliczenie dodatnich różnic kursowych w wysokości 255,2 mln zł, zmniejszyła się także wycena zadłużenia polskiej kolei w euro.
Największy pasażerski przewoźnik z grupy, czyli PKP Intercity, zakończył zeszły rok z wynikiem 20,1 mln zł pod kreską. W lutym br. przedstawiciele spółki deklarowali, że strata za zeszły rok była mniejsza i wyniosła około 9,2 mln zł. Był to jednak wynik przed audytem.
Wyniki poprawiła zarządzająca najdalej wysuniętą na zachód europejską szerokotorową linią kolejową spółka PKP LHS. W zeszłym roku firma zarobiła 35 mln zł wobec 29,5 mln zł zysku w 2011 r. Mniej niż w 2011 r. zarobiły w zeszłym roku PKP Energetyka (65,6 mln zł zysku w 2012 r. wobec 71 mln w 2011 r.), PKP Informatyka (3,3 mln zł zysku w 2012 r. wobec 4,7 mln w 2011) i TK Telekom (3,1 mln w 2012 i 11,3 mln rok wcześniej).
Tak samo jak w poprzednich latach największą stratę w kolejowej grupie odnotowała PKP PLK. W zeszłym roku było to 747,9 mln zł pod kreską, a rok wcześniej strata wyniosła 598,2 mln zł. Eksperci od lat wskazują, że jeżeli nie zmieni się model finansowania linii kolejowych, to strata spółki będzie rosła. Kolejarze tłumaczą natomiast, że pogarszający się wynik finansowy spółki jest poniekąd spowodowany liczbą remontów linii kolejowych - im więcej PLK inwestuje w infrastrukturę, tym większa jest jej amortyzacja.
Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. Obecnie w skład Grupy wchodzi dziewięć spółek: spółka matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, oraz spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. Grupa zatrudnia ponad 80 tys. pracowników. Jest to czwarta co do wielkości kolej europejska.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.