Pekińska firma LightInTheBox, zajmująca się sprzedażą detaliczną "online" na rynku USA, dla poprawienia swojej wiarygodności wśród amerykańskich klientów zadebiutowała z emisją swych akcji na rynku pierwotnym (IPO) w USA.
Ta pierwsza oferta publiczna akcji LightInTheBox, która miała miejsce w końcu ubiegłego tygodnia była zarazem pierwszą tegoroczną ofertą IPO chińskiego przedsiębiorstwa na rynku amerykańskim.
Wobec słabej koniunktury na rynkach światowych i stygnącej gospodarki Chin, firmy z tego kraju próbują zdobyć klienta szukającego tańszych produktów w sieci internetowej. Dla towarów codziennego użytku, jak ubrania, elektronika, zabawki, artykuły sportowe oraz wszelkiego rodzaju gadżety jest to bardzo dobra platforma sprzedaży, a takimi właśnie towarami handluje LightInTheBox.
Według danych chińskiej Państwowej Komisji Rozwoju i Reform (PKPR), międzynarodowe transakcje handlowe wzrosły w 2011 r. o 33 proc. w ujęciu rdr do wartości 1,6 bln juanów (260 mld dolarów). W 2012 r., kiedy nastąpiło znaczne schłodzenie chińskiej gospodarki, transakcje te wzrosły o 25 proc. do 2 bln juanów.
Na specjalnym forum poświęconym zagranicznemu handlowi internetowemu, które odbyło się w ostatni weekend w Ningbo w prowincji Zhejiang, przedsiębiorcy prezentowali swoje witryny internetowe i dyskutowali nad strategią sprzedaży transgranicznej. Ich zdaniem, przy załamaniu bezpośredniej sprzedaży zagranicę w klasycznej formie internet daje nowe możliwości rozwoju i pozwala osiągnąć rentowność na poziomie 20 proc.
Głównymi platformami wykorzystywanymi przez chińskich kupców są popularne na świecie serwisy handlu online eBay i Amazon, a także Aliexpress, należący do grupy Alibaba - giganta internetowego handlu detalicznego.
Liang Minjun, kierownik działu finansów międzynarodowych Ali Small and Micro Financial Service Company powiedział chińskiej agencji Xinhua, że tysiące sprzedawców wystawia swoje towary na Taobao.com (największa chińska internetowa platforma handlowa) na stronach obsługujący handel transgraniczny.
Z danych urzędu miejskiego Yiwu (prowincja Zhejiang), największego na świecie centrum hurtowego drobnych towarów, gadżetów i akcesoriów, w końcu 2012r. prawie 120 tys. sprzedawców online zarejestrowanych było na platformach handlowych. Dzienna liczba transakcji obejmujących głównie ubrania, walizki, torby, telefony komórkowe i lampy osiągnęła w 2012 r. średnio 150 tys., co stanowi wzrost o 50 proc. w ujęciu rok do roku.
Według danych opublikowanych przez chiński Główny Urząd Celny (GUC), eksport w maju wzrósł tylko o 1 procent w ujęciu rocznym do wartości 182,77 mld dolarów, co jest najgorszym wynikiem od roku.
Zhang Yan, urzędnik z Urzędu Portu Ningbo uważa, że oferta IPO firmy LightInTheBox w Nowym Jorku jest krokiem w dobrym kierunku, otwierającym nowe możliwości rozwoju, ale jednocześnie ostrzega, że są duże trudności w zakresie odpraw celnych, do czego dochodzą jeszcze problemy z płatnościami. Różnice kursowe walut, wysokie koszty przesyłek ekspresowych, ubezpieczenia i opłat celnych znacznie obniżają rentowność transgranicznego handlu internetowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.