REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 marca 2013 12:30 Polska Agencja Prasowa 1.7 tys. odsłon

Śląskie: małe firmy pesymistycznie o minionym roku

Przedstawiciele działających w woj. śląskim mikro i małych firm z reguły gorzej od przedsiębiorców z innych części Polski ocenili miniony rok. Większość z nich pesymistycznie patrzy też na rok 2013 - wynika z dorocznego raportu o sytuacji tych przedsiębiorstw.

Opracowanie już po raz trzeci przygotowali eksperci Banku Pekao SA. W czwartek, 14 marca, w Katowicach zaprezentowano wnioski płynące z raportu. Objął on mikro i małe firmy. Przyjmuje się, że pierwsze zatrudniają do 9 pracowników, drugie od 10 do 49. Natomiast do 249 pracowników firmy kwalifikowane są jako średnie. W sumie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich polskich firm. Najwięcej - ok. 96 proc. - jest firm mikro.

Ze statystyk wynika, że co ósma mikro lub mała firma działa w woj. śląskim - jest ich tu prawie 200 tys., czyli 12,4 proc. wszystkich takich firm w Polsce. Co roku w tym regionie powstaje ok. 36,6 tys. nowych firm.

W większości badanych obszarów przedsiębiorcy z woj. śląskiego gorzej ocenili miniony rok niż firmy z całej Polski. Nieco lepiej wypadły natomiast oceny sytuacji gospodarki, przychodów firmy i dostępu do zewnętrznego finansowania.

Najlepiej koniunkturę oceniły firmy z Bytomia, a najsłabiej miniony rok wypadł w ocenie przedsiębiorców z Częstochowy. O przyszłość najbardziej obawiają się firmy z rejonu Bielska-Białej.

Raport potwierdził, że stopniowo coraz więcej firm sięga po zewnętrzne finansowanie swojej działalności - w ubiegłym roku skorzystała z niego prawie czwarta część badanych; najwięcej - 30 proc. - w okolicach Bielska-Białej. W tym roku po zewnętrzne środki chcą sięgnąć m.in. firmy z okręgu rybnickiego (33 proc.) i tyskiego (26 proc.). W Bytomiu aż 49 proc. firm zadeklarowało, że chce skorzystać z kredytu bankowego.

Pesymistyczna ocena sytuacji gospodarczej przekłada się na planowane inwestycje. Dotąd inwestowało 44 proc. śląskich mikro i małych firm, ale w tym roku deklaruje to jedynie 32 proc. - to porównywalny wynik do średniej krajowej w tym zakresie, która wyniosła 31 proc. Największe plany inwestycyjne mają firmy z Rybnika i okolic.

Z opracowania wynika także, że nieco mniej śląskich mikro i małych firm eksportuje swoje wyroby czy usługi, niż w przypadku podobnych przedsiębiorstw z innych części Polski. Taką działalność prowadzi niespełna 20 tys. firm. Co ciekawe, to właśnie eksporterzy lepiej od innych firm postrzegają swoją sytuację i perspektywy rozwoju. Najwięcej eksporterów jest w okolicach Rybnika i Bielska-Białej, najmniej - 2 proc. - w Gliwicach i okolicy.

Przedsiębiorcy z reguły dobrze ocenili współpracę z lokalną administracją - najlepiej w Katowicach. Skarżyli się m.in. na zatory płatnicze, ograniczony dostęp do programów pomostowych i finansowania zewnętrznego oraz korupcję.

Swoje strony internetowe ma 57 proc. badanych firm. Mniej niż połowa przedsiębiorców reklamuje się w internecie. 55 proc. ankietowanych korzysta z programów ułatwiających zarządzanie firmą, a 60 proc. elektronicznie komunikuje się z administracją publiczną. Aż 90 proc. przedsiębiorstw korzysta natomiast z bankowości elektronicznej, podczas gdy średnio w Polsce 85 proc.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wezmą się mocno za wydobycie
18 marca 2025
17.2 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]