REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 września 2012 10:55 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski 5.4 tys. odsłon

Transport: kolej wraca do gry

Wobec stale drożejącego paliwa transport koleją staje się coraz bardziej konkurencyjny dla drogowego
fot: Jarosław Galusek/ARC

Koniec lata to dla kopalń prawdziwe żniwa. Na bocznicach kolejowych załadunek węgla trwa praktycznie bez przerwy. Tak jest m.in. w należącej do Katowickiego Holdingu Węglowego kopalni Murcki-Staszic ruch Staszic.

Spoglądając na szlak z zawieszonego nad trakcją elektryczną pomostu, nie sposób nie zauważyć, że w oczy rzuca się nieprzebrana wręcz ilość wagonów. Jedne załadowane po brzegi surowcem oczekują na wyjazd, inne są dopiero przygotowywane do załadunku.

Bocznica należy do większych istniejących przy kopalniach. Długość torowisk wynosi 23 km. Są w stanie pomieścić sześć zelektryfikowanych składów towarowych, liczących po 42 wagony.

- U nas codziennie obowiązuje nowy rozkład jazdy. Wszystko zależy od liczby zamówień. Pod każde należy przygotować pociąg i węgiel - wyjaśnia Ireneusz Burek, kierownik Działu Ekspedycji.

Zamówienia przyjmują służby handlowe Katowickiego Holdingu Węglowego. Zawierają one dane o wymaganej klasie węgla, jego ilości i przewoźniku, który ma dostarczyć surowiec na miejsce przeznaczenia. Realizacją zleceń zajmują się poszczególne kopalnie spółki. Pracę ułatwia system szybkiego załadunku. Do pamięci komputera trafiają dane o każdym wagonie, który wjechał na kopalnianą bocznicę. Pracownicy Działu Ekspedycji formują z nich składy. Obowiązkiem opisywacza jest potwierdzenie na dokumencie kolejności ustawienia węglarek, licząc od czoła pociągu. Te dane są niezwykle istotne. To dzięki nim sypanie węgla przebiega szybko i sprawnie.

- Przykładowo, pod załadunek podjechał wagon numer 3456. Już wiadomo, jakie posiada parametry, jakim asortymentem węgla ma zostać wypełniony i do którego odbiorcy trafi. Ponadto, ze względów bezpieczeństwa, pociąg trzeba tak zestawić i załadować, żeby nie przekroczył określonego przepisami tonażu. 42-wagonowy skład zabiera 2450 ton węgla - zastrzega Burek.

Ewa Pilc przepracowała przy załadunku 25 lat. Jeszcze nie tak dawno temu w kasku i roboczym drelichu naciskała guziki na pulpicie podajnika. Dziś, siedząc w wygodnym fotelu, cały proces załadunku śledzi na monitorze komputera, mając przed sobą klawiaturę i myszkę.

Wprowadzenie do systemu kolejnego polecenia sprawia, że wagon w ciągu zaledwie trzech minut zostaje załadowany dokładnie zważonym surowcem.

- Sypie się równomiernie. To prawdziwy majstersztyk. Na dobę ładujemy w taki sposób 16 tysięcy ton węgla - zachwala Ewa Pilc.

W ubiegłym roku bocznicę kopalni Staszic opuściło w sumie 2 mln 900 tys. t węgla, przeznaczonego głównie dla elektrociepłowni, a także kamienia, którego odbiorcą jest spółka CTL Maczki-Bór.

Niewykluczone, że w tym roku padnie przewozowy rekord. Wobec stale drożejącego paliwa transport koleją staje się coraz bardziej konkurencyjny dla drogowego.

- Roboty przybywa, a przepisy przepisami. Wagon na bocznicy nie może stać dłużej niż 16 godzin. Potem nalicza się opłaty dodatkowe. Traci na tym kopalnia. Informatyzacja jest istotna, ale na bocznicy najważniejszy jest człowiek. I nieważne, czy jest to dyspozytor, opisywacz, dyżurny ruchu, czy manewrowy. Wystarczy drobny błąd i ruch pociągów zostaje praktycznie sparaliżowany. Na takie incydenty nas nie stać - podsumowuje Jerzy Dyląg, koordynator ds. kolejowych w kopalni Murcki-Staszic.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • ryl 17 września 2012 01:06:27
    Profile Avatar

    średnia cena zbytu węgla w khw to 325 zł x 3 mln ton to 325 milionów kaj ta kasa?

  • korupcja 15 września 2012 14:12:11
    Profile Avatar

    wyjechalo 3mln ton wegla a gornikow korde okradaja jak nie premie zabieraja to ciagle cos

  • NOVAG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rezygnacja w Ministerstwie Przemysłu
22 stycznia 2025
17.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]