Na budowie II odcinka metra w Warszawie doszło do osunięcia ziemi. Do budowanej stacji "Powiśle" wdarła się woda z pobliskiego cieku wodnego. Wstrzymano prace na tym odcinku budowy. Wszystkich pracowników ewakuowano.
W nocy z poniedziałku na wtorek podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji budowniczy natrafili na ciek wodny. Ruch na Wisłostradzie i moście Świętokrzyskim został wstrzymany do odwołania.
Stacja "Powiśle" składa się z czterech kondygnacji i obok stacji Nowy Świat należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra, gdyż linia metra biegnie pod korytem Wisły.
Centralny odcinek II linii metra wykonuje spółka AGP Metro Polska S.C. W jej skład wchodzą trzy firmy: włoska - Astaldi S.p.A. - jako lider, turecka - GÜLERMAK Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., polska - PBDiM - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.
Pierwsza linia Metra Warszawskiego przebiega przez dzielnice Ursynów, Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (23,1 km, 21 stacji). Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Czas przejazdu całej linii (od Kabat do Młocin) wynosi 38 minut 20 sekund.
W 2009 roku podpisano kontrakt wart 4,1 miliarda złotych, który przewiduje wybudowanie centralnej części drugiego odcinka w ciągu najbliższych czterech lat (ok. 31 km). 11 września 2010 r. ruszyła budowa drugiej linii metra:
"Powołanie spółki celowej AGP Metro Polska S.C. jest innowacyjną formą realizacji inwestycji. Dzięki temu prace na poszczególnych odcinkach nie są dzielone pomiędzy odrębne firmy. Połączenie najlepszych specjalistów z trzech firm w zespoły zadaniowe pozwala też w pełni wykorzystać ich wiedzę i doświadczenie. Taka forma współpracy gwarantuje jednolitą jakość prac na całym odcinku powstającej II linii metra" - podkreślają wykonawcy II odcinka metra.
Do wykonania tunelu centralnego odcinka II linii metra w Warszawie używa się 4 maszyny TBM niemieckiej firmy Herrenknecht AG. Wybór tej właśnie technologii podyktowany jest bardzo niskim ryzykiem osiadania oraz dużą kontrolą parametrów projektowych. TBM uniemożliwia rozluźnienie i osiadanie terenu wynikające ze zmniejszonego wydobycia urobku w porównaniu z metodą tradycyjną. Tarcza utrzymuje stateczność przodka oraz nie dopuszcza wpływu ciśnienia gruntu i wód gruntowych do wnętrza budowanego tunelu.
Tarcza odizolowana jest od wpływu ciśnienia gruntu i wód gruntowych. Urobek gromadzony w komorze urobkowej wytwarza od strony tarczy ciśnienie, które równoważy parcie gruntu i wód gruntowych. Stamtąd, za pomocą przenośnika ślimakowego grunt jest transportowany na taśmociągi. Podajnik ślimakowy jest zasilany przez silniki hydrauliczne o mocy ponad 40 kW.
Maszyna skrawająca po uruchomieniu nie zatrzymuje się - pracuje 24 h na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną, czy też wymiana ostrzy tnących. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę musi nadzorować personel. Do pracy w TBM przewidziane są cztery brygady - razem 48 osób.
Pertubacje przy budowie metra zdezorganizowały komunikację w okolicach Powiśla. Zamknięty jest tunel pod Wisłostradą i Most Świętokrzyski. Zmieniono niektóre trasy komunikacji miejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.