W kolejnych latach samorząd woj. śląskiego przeznaczy większe niż dotąd środki na rozwój infrastruktury związanej z lokalnymi lotniskami w regionie - zadeklarował w środę 18 kwietnia marszałek województwa Adam Matusiewicz.
W tym roku w konkursie pod nazwą "Lotniska lokalne 2012" zarząd województwa zapewnił na ten cel milion złotych. Podczas odbywającej się w środę w Katowicach ogólnopolskiej konferencji na temat rozwoju takich lotnisk marszałek zapewnił, że w następnych latach ta kwota będzie zwiększana. O ile - to będzie zależało od zapisów w kolejnych regionalnych budżetach.
- Lotniska lokalne to oczywiste i konieczne uzupełnienie sieci dużych portów, przeznaczonych dla masowego pasażera. Przykłady z USA i krajów europejskich, w tym sąsiednich Czech, wskazują, że transport z wykorzystaniem lokalnych lotnisk jest przyszłościowy i będzie się rozwijał - podkreślił marszałek.
Województwo śląskie było pierwszym w Polsce, które opracowało własny program rozwoju lokalnych lotnisk i systematycznie - w tym roku po raz drugi - przeznacza określone środki na ich wsparcie. Celem jest zwiększenie dostępności transportu lotniczego i zapewnienie szybkiego dostępu do innych miast i krajów europejskich.
Pieniądze samorządu województwa można przeznaczyć np. na parkingi przy lotniskach czy drogi łączące porty z siecią transportu kołowego i szynowego regionu, a także na infrastrukturę lotniskową, jeżeli gmina lub powiat są współwłaścicielami lotniska.
Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu woj. śląskiego, poza portem w Pyrzowicach, widnieją lotniska:
• Aleksandrowice k. Bielska-Białej,
• Gliwice,
• Gotartowice k. Rybnika,
• Kaniów k. Czechowic-Dziedzic
• Katowice-Muchowiec,
• Rudniki k. Częstochowy,
• Żar w Międzybrodziu Żywieckim.
Dla kilku lotnisk - w Aleksandrowicach, Kaniowie, Rudnikach i Rybniku - opracowane zostały plany lub koncepcje modernizacji i rozwoju. Zrobiono to w ramach międzynarodowego projektu "Via Regia Plus", w którym uczestniczyła m.in. Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości w Katowicach.
Powierzchnia śląskich lotnisk jest bardzo zróżnicowana:
• od 12 ha lotniska Żar,
• przez 88 ha Katowic-Muchowca i 90 ha lotniska w Gliwicach,
• do 250 ha w przypadku Częstochowy-Rudnik.
Wszystkie lotniska są dogodnie położone względem centrów miast, w pobliżu których są zlokalizowane. Szacowany maksymalny czas dojścia lub dojazdu do centrów miast to 10-15 minut.
W rozwoju lokalnych lotnisk ma pomóc znowelizowane w ubiegłym roku prawo lotnicze, znoszące wiele barier administracyjnych dla takich portów. Wkrótce opublikowane będą projekty rozporządzeń do tej ustawy, dotyczące tzw. lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, jakimi w świetle nowych przepisów będzie większość lotnisk lokalnych.
Obecnie w Polsce mamy
• 11 dużych lotnisk użytku publicznego,
• 42 mniejsze lotniska lokalne (w tym 33 zarządzane przez aerokluby),
• 70 lądowisk.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.