Samorząd Rudy Śląskiej otrzyma 77 mln zł rządowego dofinansowania do budowy ostatniego odcinka przedłużenia trasy N-S na północ - wynika z poniedziałkowej informacji miasta. Chodzi o 2-kilometrowy przebieg północnego fragmentu N-S, który docelowo połączy Drogową Trasę Średnicową z Bytomiem.
Rudzkie plany zakładają przedłużenie do granic z Bytomiem i Mikołowem powstającej od ponad dekady trasy N-S, która docelowo ma utworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny miasta. W zasadniczym przebiegu będzie ona bezkolizyjnym, dwujezdniowym połączeniem autostrady A4 oraz przebiegającej bliżej centrów śląskich miast Drogowej Trasy Średnicowej (z kolizyjnymi połączeniami z tymi dwiema arteriami).
Dotąd budowano kolejne odcinki N-S od DTŚ na południe; ostatnio miasto zakontraktowało budowę ostatniego odcinka. Po uzyskaniu dotacji z rządowego Program Inwestycji Strategicznych, Ruda Śląska zrealizowała już budowę pierwszego, 600-metrowego fragmentu trasy w kierunku północnym - od “średnicówki“ do granicy z Bytomiem.
Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Gotowy jest pierwszy z nich i trwa budowa dwóch kolejnych, od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, z podziałem na odcinki do i od Orzegowskiej.
Wartą 143,4 mln zł brutto umowę na odcinki od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej podpisano w lutym br. Prawie cały koszt zostanie sfinansowany ze źródła zewnętrznego: miasto dostało na ten cel 140,1 mln zł, w siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.
W poniedziałek rudzki magistrat poinformował o otrzymaniu kolejnego dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości ok. 77 mln zł do szacowanej na 111 mln zł budowy odcinka trasy N-S - od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
“Realizacja tego etapu domknie połączenie autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową oraz drogą wojewódzką nr 925. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2028 r.“ - napisano w poniedziałkowej informacji miasta.
Pod kątem przedłużenia trasy N-S na północ miasto otrzymało też pod koniec 2021 r. 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich. Rudzki samorząd, przedłużając trasę N-S na północ, chce bowiem odciążyć ul. Karola Goduli - część drogi wojewódzkiej nr 925.
Budowa zasadniczego przebiegu trasy N-S, zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h, pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja (inna część DW925), pomiędzy A4 i DTŚ przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.
Z końcem października br. Ruda Śląska podpisała umowę o wartości 195 mln zł na dokończenie budowy trasy N-S do autostrady A4 - od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła. Na początku ub. roku rudzki samorząd do projektu “Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4“ o szacunkowej wartości 266,7 mln zł otrzymał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.