W terminale, m.in. obsługujące płatności zbliżeniowe, wyposaża swoich kontrolerów Zarząd Transportu Metropolitalnego. Dzięki temu kontrole biletów mają być prowadzone szybciej, co przełoży się na ich efektywność - podał ZTM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja, mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu, skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Metropolia w coraz szerszym zakresie koordynuje zadania związane z organizacją komunikacji miejskiej, poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). Po złagodzeniu części obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa ZTM przestrzegł, że kontrole biletów od początku tego tygodnia są prowadzone intensywniej niż w poprzednim miesiącu. Poinformował też, że do rąk kontrolerów ZTM trafiły urządzenia, umożliwiające zbliżeniowe uiszczanie opłat dodatkowych za brak biletu.
W pierwszej partii do pracowników ZTM trafiło 18 terminali, nazywanych przez nich "kontrolerkami"; do końca roku ma być ich 170, co oznacza, że do końca roku dostaną je wszyscy kontrolerzy ZTM. Urządzenia, prócz obsługi płatności zbliżeniowych, umożliwiają m.in. drukowanie protokołów opłat dodatkowych, kontrolę legitymacji osób niepełnosprawnych poprzez odczyt kodów QR i sprawdzanie informacji o biletach oczekujących na zakodowanie.
ZTM akcentuje, że chce przyspieszać nie tylko same kontrole, ale też ściąganie należności za jazdę bez ważnego biletu. Od stycznia 2019 r. do końca kwietnia br. do windykacji skierowano 260 tys. mandatów. Wysłano 20 345 ostrzeżeń o możliwości wpisu do Krajowego Rejestru Długów, do sądów trafiło ponad 4 tys. pozwów, a komornicy wszczęli niemal 3 tys. egzekucji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.