Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Firma z Katowic przygotuje wystawę poświęconą pacyfikacji kopalni
18 stycznia 2021
Rehabilitacja po COVID-19 w Uzdrowisku Świeradów
13 stycznia 2021
Górnicy oddają krew i osocze
28 grudnia 2020
Nowa inwestycja w PGG działa pełną parą
28 grudnia 2020
W Betlejem za dni Heroda
24 grudnia 2020
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 czerwca 2018 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski

Górnictwo: lokomotywa w Wesołej jak BMW podziemnego transportu

W kopalni Mysłowice-Wesoła próby ruchowe nowej lokomotywy akumulatorowej trwają każdego dnia
fot: ARC

W kopalni Mysłowice-Wesoła, należącej do Polskiej Grupy Górniczej, trwają testy lokomotywy akumulatorowej. Ma służyć do transportu ludzi, a w przyszłości również towarów. Dla pracowników oddziałów transportowego i elektrycznego to prawdziwy poligon doświadczalny.

Starszym typom lokomotyw daleko do tych najnowszych, które dopiero co zeszły w taśmy produkcyjnej. Wiele na ten temat mogą powiedzieć Paweł Kulawik - mechanik i Marek Szczepańczyk – automatyk. Obaj są pracownikami Oddziału Utrzymania Ruchu Maszyn, Urządzeń Transportu i Przewozu Dołowego.

Nowy rozdział
- Czuje się, że podziemny transport górniczy otwiera nowy rozdział. Niby zwyczajna lokomotywa, a jednak posiada bardzo zaawansowane rozwiązania. Kierowcy odpada wiele czynności, które przy starych typach lokomotyw musiał wykonywać. Z pomocą przychodzi mu bowiem komputer. Poza tym lokomotywa jest dobrze oświetlona i ciszej pracuje – wyjaśnia Paweł Kulawik.

Marek Szczepańczyk również zwraca uwagę na łatwiejszą obsługę urządzenia, ale też na oszczędności, jakie przynosi jego eksploatacja.

Na zdjęciu: Paweł Kulawik - mechanik i Marek Szczepańczyk – automatyk jako jedni z pierwszych zostali przeszkoleni w dziedzinie obsługi nowej lokomotywy (fot.: Kajetan Berezowski)

- Prosta konstrukcja i mała awaryjność – te dwie cechy są najistotniejsze. Konserwacja takiej lokomotywy jest łatwiejsza, zajmuje mniej czasu. Nie wymaga stosowania smarów, może za wyjątkiem niektórych elementów układu hamulcowego. Ja powiedziałbym, że ta lokomotywa to takie bmw transportu akumulatorowego. Nie ma co porównywać ze starszymi typami – zauważa.

Akumulator swoje waży
Lokomotywy akumulatorowe mają możliwości wyparcia z polskich kopalń transportu spalinowego. Skoro wszędzie na powierzchni mówi się o ekologii, to czas, aby porozmawiać o niej również na dole. Naturalnie lokomotywy akumulatorowe mają swoje wady i zalety, jak wszystko. Zaletą jest z pewnością możliwość swobodnego przenoszenia stacji ładowania. Sam proces ładowania przebiega w sposób najbardziej bezpieczny, nawet w wyrobiskach o dużym zagrożeniu metanowym lub w miejscach, gdzie jest woda.

Baterii nie trzeba wyjmować z urządzenia, a złącza są wodoszczelne. W przypadku lokomotyw o napędzie spalinowym wyznaczone jest jedno miejsce tankowania, do którego lokomotywy dojeżdżały. Wadą jest niestety ograniczony czas pracy lokomotywy akumulatorowej. W zależności od obciążenia wynosi on od 2 do ok. 6 godzin ciągłej pracy. Niestety, akumulatory są ciężkie. Ważą ok. 6 t. Duży ciężar maszyny ogranicza w konsekwencji siłę uciągu. Dlatego ciężkie lokomotywy nie spisują się najlepiej w transporcie towarów np. po upadowych. Świetnie jednak zdają egzamin w transporcie załogi.

- Bardzo zależy nam na ciągłym rozwoju transportu podziemnego. Kopalnia to małe przedsiębiorstwo transportowe, o tym wie każdy górnik. Oprócz testowanej lokomotywy akumulatorowej dysponujemy także dziewięcioma torowymi, 25 ciągnikami kolejek podwieszanych-spalinowych i 11 akumulatorowymi-torowymi. Ten park maszynowy uzupełniają trzy kolejki spągowe-zębate, z tego dwie elektryczne i jedna spalinowa – wylicza Lucjan Borowiec, kierownik robót górniczych ds. zbrojeń i likwidacji, przewozu dołowego oraz transportu w kopalni Mysłowice-Wesoła.

Nie do wszystkich rejonów
Warto dodać, że całkowita długość dróg transportowych w mysłowickiej kopalni wynosi prawie 80 km. 55 km liczą trasy kolejek podwieszanych, z czego 6 km dotyczy transportu ludzi. Kolejki torowe poruszają się na trasach o łącznej długości 20,5 km, w tym 18 km wydzielono dla transportu osobowego.

- Nie do wszystkich rejonów kopalni można dotrzeć kolejką. Dlatego postawiliśmy na transport ludzi przenośnikami taśmowymi w obu kierunkach. Jeden z nich wozi załogę na odległość 200 m, drugi ma długość 1100 m. Przygotowujemy się do zabudowy kolejnych trzech. Próby ruchowe, w których kopalnia uczestniczyła, dotyczyły możliwości transportu ludzi z prędkością pow. 2,5 m/s, przyniosły pozytywny efekt – podkreśla Arkadiusz Wołoszczuk, nadsztygar ds. elektrycznych.

Czy podobny efekt przyniosą próby ruchowe nowoczesnej lokomotywy? Na razie nic nie wskazuje na to, aby miało być inaczej. Tymczasem w kolejce do przeszkolenia w jej obsłudze oczekują kolejni mechanicy i kierowcy.

 

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM.
Szczegóły: nettg.pl/premium

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (6) pokaż wszystkie
  • nick 16 czerwca 2018 19:33:42
    Profile Avatar

    Jak narazie 2 tygodne jeździ i dalej bez mostka ^^

  • Andrzej 12 czerwca 2018 04:55:02
    Profile Avatar

    Prawie jak na śosnicy ,na poziomie 950 wkrótce pojawią się kolejki akumulatorowe!

  • Popers 11 czerwca 2018 07:07:37
    Profile Avatar

    Ciekawe skąd na Wesołej kasa jest na to kasa,przecież oni ledwo fedruja6tys na doba ostatnio.

  • elon 11 czerwca 2018 02:02:28
    Profile Avatar

    Tesla na wesołej .

  • Ppqjj 10 czerwca 2018 13:08:48
    Profile Avatar

    Jsw ma najgorsze kolejki. Nierentowne i mimo pisanych superlatyw ludzie są ostatnim ogniwem. Mimo kolejek do jazdy ludzi nie są eksploatowane. Tym powinny zająć się pip i CBŚ kto daje złom do górnictwa upłynniają srogie kwoty pieniedY

  • baa 10 czerwca 2018 10:43:02
    Profile Avatar

    No tak. tydzien pojezdzi ;) a po tygodniu bedzie wszystko po mostkowane ;) zeby to moglo jezdzic ;) takie to własnie perelki ;)

  • GXSRE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnik dostanie odprawę
15 stycznia 2021
16240
Jedyne daty zamknięcia kopalń to te z porozumienia
13 stycznia 2021
13523
Górnicy otrzymają odprawy, ich wysokość będzie tematem rozmów
14 stycznia 2021
8439
Brutalna prawda o górniczej rzeczywistości
13 stycznia 2021
6565
Co zawiera związkowy projekt umowy społecznej dla górnictwa?
18 stycznia 2021
4177
Związkowcy z Silesii piszą do ministra
18 stycznia 2021
4017
Rozmowy trwały pół godziny. Powrót do stołu pod koniec stycznia
13 stycznia 2021
3497
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu