REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 maja 2009 11:07 : : autor: Adam Maksymowicz - Trybuna Górnicza 1.3 tys. odsłon

Geotermalne szaleństwo

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (33) pokaż wszystkie
  • LLOhnLYAicHiHApf 4 maja 2011 17:33:32
    Profile Avatar

    Very true! Makes a change to see somenoe spell it out like that. :)

  • HWkejLUviSfenvnTpV 3 maja 2011 09:45:04
    Profile Avatar

    HHIS I soulhd have thought of that!

  • tuuQJtsM 3 maja 2011 08:35:22
    Profile Avatar

    That's the best anwser of all time! JMHO

  • Lejdis 17 czerwca 2009 16:31:16
    Profile Avatar

    I tu się zgadzam z Panem...tak to się kończy z farbowanymi lisami.... Natomiast w Łodzi rozpoczęło się przesłuchanie świadków..jestem ciekawa finału..

  • Piotr M. 16 czerwca 2009 20:41:43
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! Nie skojarzyłem nazwiska z zawodem. Pani Cugier-Kotka nie powinna zmieniać szefa. Złamała trzecią zasadę. Szanuj szefa swego bo możesz mieć gorszego.

  • Piotr M. 14 czerwca 2009 18:20:42
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! Nie znam przypadku Pani Cugier-Kotka. Z Pani relacji wynika ,że sprawa jest podobna jak ze strażnikiem miejskim. Zasady tam i tu są takie same; 1. Szef ma zawsze rację. 2. Jeśli szef nie ma racji to vide pkt 1 3. Szanuj szefa swego bo możesz mieć gorszego.

  • Lejdis 12 czerwca 2009 15:50:26
    Profile Avatar

    Panie Piotrze...zbaczamy z tematu< geotermalne szaleństwo> ale w tej kwestii na razie nic się nie dzieje..a co Pan sądzi o Pani Cugier-Kotka ostatnio głośno o niej...raz twierdzi że została pobita raz że nie została pobita!!!tak jak w Lodzi strażnik najpierw słyszał..potem już nie słyszał słów wulgarnych skierowanych w swoją stronę..wyszło że jest zastraszony..a co z Panią Cugier-Kotka..podobnie wygląda to wszystko..czyżby też była zastraszona że zmieniła oświadczenie????

  • Piotr M. 10 czerwca 2009 23:31:13
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! Podtrzymuję swoje ustalenia ,znam je z autopsji. Władza zawsze jest bezkarna. Zdaża się, że jak jak wysoki urzędnik coś podpadnie to dostaje kopa w górę i Prezydent Lodzi zostanie np. Prezydentem Polski. Sądzę , że mądry strażnik już szuka sobie nowej roboty ale z dala od ratusza.

  • Lejdis 8 czerwca 2009 13:46:13
    Profile Avatar

    Panie Piotrze,może jednak sprawiedliwości stanie się zadość i winny poniesie jednak karę...po dzisiejszej prasówce z poważniejszych tygodników wyłoniło się że sprawa jest poważna,wpłynęło kolejne zawiadomienie do prokuratury łódzkiej tym razem złożyli je radni PO czy nie zaszło do zastraszenia strażnika..może ktoś się za tego nieszczęśnika ujmie...a władza nie będzie taka bezkarna Co do osoby p Kropwinickiego to jest nieobliczalny w swoim zachowaniu bo kolejny wniosek złożył Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej też za znieważenie podczas sesji Rady Miejskiej Tak więc zobaczymy co z tego wyniknie..

  • Adam M. 7 czerwca 2009 09:29:55
    Profile Avatar

    Wypada zauważyć na czym znają się obecni inicjatorzy przebojowych projektów geotermalnych. Ano znają się, na propagandzie, na naciskach na władze i rząd, które pod wpływem ogłupiałej demokratycznej większości powinne dać pieniądze na najbardziej chybione i bezsensowne projekty. Nie ulega najmniejsze wątpliwości, ze umieją za to dać po buzi tym, którzy im nawiną się niechcący pod rekę.

  • Piotr M. 5 czerwca 2009 17:24:20
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! Jeden świadek to żaden świadek . Prokurator znajdzie dziesięciu innych ,a jak będzie potrzeba to i sto Oczywiście będą zeznawać aby wybronić swojego prezydenta Mają dobry przykład w Sopocie. Ten strażnik to już widać jest z kolei dziesięć razy, a może i sto razy mądrzejszy od swego pryncypała. Może czytał mądrości Seneki. Finał będzie taki jak przewiduję.Władza nigdy nie zapomina Jak sprawa trochę przycichnie to tylko trochę póżniej go wyleje z pracy Taka będzie nagroda za spóżnioną uległosć.

  • Lejdis 5 czerwca 2009 12:17:52
    Profile Avatar

    Panie Piotrze być może stanie się tak jak Pan przewiduje,ale właśnie w artykule jest oświadczenie pokrzywdzonego "Prezydent nie użył wobec mnie słów wulgarnych"czyli wydawało by się że już jest po sprawie,ale jest świadek który ma wielki szacunek do munduru i zgłosił się do prokuratury w celu złożenia zeznań...póki co prokuratura ma czas miesiąc na decyzję czy doszło do znieważenia czy nie... Swoją drogą do czego to doszło w tym naszym kraju w obawie przed utratą pracy można zostać zbesztanym jw poniżonym i to publicznie...a władza jak zawsze ma rację...a żeby pokazać że też jest litościwa to może i etatu nie zlikwiduje...

  • Piotr M. 4 czerwca 2009 22:35:58
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! Nie wiem czy zgadza się Pani z Moim Komentarzem z dnia poprzedniego. Chciał bym dodać, że umorzenie sprawy przez prokuratora to nie koniec sprawy. Finał będzie taki. Zgodnie z przysługującym prawem Pan Prezydent miasta wyrzuci strażnika za przeproszeniem na tak zwany zbity pysk .Zlikwiduje etat,a Rada będzi rada. W kryzysie najważniejsz są oszczędności. Aby go jeszcze bardziej pognębić, przez okres wypowiedzenia zabroni mu przychodić do pracy. NIema etatu to i niema pracy. Ten strażnik popamięta sprzeciwienie się władzy do końca swoich dni.

  • atech - Ontario 4 czerwca 2009 07:31:21
    Profile Avatar

    Prosze Panstwa, w tej calej dyskusji pominelismy glos tkzw. ludu, czyli zwyklych obywateli, ktorzy w finalowym cyklu zawsze placa za rozne eksperymenty.....Wczoraj przejrzalem kilka witryn na temat cieplowni w Uniejowie, tamtejsi mieszkancy bardzo krytycznie odnosza sie do projektu, jedna z internautek w prosty, matematyczny, a jakze krytyczny sposob porownuje cene 1m³ cieplej wody w Uniejowie oraz Warszawy i okolic....To sa dwa rozne grzyby w barszczu, producent i dystrybutor wysokiej temperatury liczy sobie swoje koszty amortyzacji, producent ciepla geotermalnego: swoje....To jest to samo, gdybysmy ostrzygli pol glowy u jednego fryzjera a drugie pol u drugiego , jaka bedzie cena totalna ? Dlatego uwazalem i uwazam, ze temperatura 60-cio-kilku stopniowa, a taka jest na calym Nizu Polskim , w dodatku zasolona,nie ma co sobie glowy zawracac dla celow ogrzewnictwa... O. Tadeusz Rydzyk wielokrotnie nawolywal na falach RM i na spotkaniach z Rodzinami RM " Dlaczego Niemcom sie udaje, przypatrzmy sie , jak robia to inni..." No i nasz o. D. nie dopatrzyl...Odwierty niemieckie, jak pokazalismy poprzednio, byly poprzedzone rzetelna analiza naukowa, posiadaja przecietna 130-150ºC temperature, tam nie ma wodza sukcesu,sa to i musza byc rezultaty prac zbiorowych... Mysle, ze o. Dyrektora zgubila nie tyle chec wzbogacenia sie ( nie mozna jesc zupy piecioma lyzkami ) co zadza molojeckiej slawy, z ktora nie chcial sie dzielic z nikim, on, jako pierwszy w Europie wpadl na genialny pomysl by-pass'u zasolenia za pomoca fibreglass....Ponizanie i oskarzanie inteligencji technicznej o zdrade narodowa mialo temu celowi sluzyc.... ........................................ .................. Ten komentarz zamieszczam na obu witrynach : "torunskiej" i "lodzkiej"....ku przestrodze.....

  • Adam M. 4 czerwca 2009 00:05:38
    Profile Avatar

    Drogi Panie Piotrze, czy nie zechciałby Pan tym wpisem o Senece wesprzec mnie w sporze o funkcjonowaniu prawa geologiczneg i górniczego w Polsce z komentatorami do mojego tekstu, którym nieporadnie usiłuję to samo przekazać. Tytuł tego tekstu trzeba wpisać w wyszukiwarkę nettg (w nagłówku): Prawo geologiczne i górnicze: Druzgocaca opinia". Bedę wdzięczny.

  • Piotr M. 3 czerwca 2009 16:21:07
    Profile Avatar

    Szanowna Pani Lejdis! A ja obawiam się, że Prezydent wyłga się z tego. Jeszcze w starożytności żył filozof Seneka, on powiedział tak. Trzeba być głupcem aby prowadzić spór z silniejszym. Prowadzić spór z równorzędnym,to sprawa niewiadoma. Prowadzić spór ze słabszym nie godzi się. Pan Preydent przeprosi swojego strażnika, a prokurator zrobi wszystko aby umożyć sprawę. P.S. Mam nadzieję , że strażnik ma dalej wszystkie zęby , a jak z tego zajścia trochę je stracił ,to Pan Prezydent tylko zapłaci za dentystę. O to zadba prokurator jeszce przed umorzeniem.

  • lejdis 3 czerwca 2009 15:30:41
    Profile Avatar

    Obawiam się Panie Piotrze że Prezydent m.Łodzi teraz ma większy problem niż geotermalne szaleństwo...a to za sprawą znieważenia strażnika miejskiego będącego na służbie oraz w miejscu publicznym..Prokuratura Łódzka zajęła się tą sprawą.

  • Piotr M. 3 czerwca 2009 13:44:45
    Profile Avatar

    Szanowny Panie Komunistyczny Murarzu! Ciągle jestem pod wrażeniem Pana poczucia specyficznego humoru z domieszką ironii. Czy nie zechciałby Pan, na blogu jakiegoś ważneego polityka , czy np. Prezydenta m. Lodzi spytać co sądzi o geotermalnym szaleństwie. Wybór pozostawiam Panu.

  • Adam M. 2 czerwca 2009 10:26:46
    Profile Avatar

    Łódź pozazdrościła ignorancji Toruniowi. Teraz liczy się pseudonaukowy bełkot panów wysokich i małych urzędników mających o tym zielone pojęcie. Proszę bardzo, mogą rurami sprowadzać wodę w głąb ziemi i tam ją ogrzewac, tyle tylko, ze jest to proces tak kosztowny i tak długo trwający, że tej wody o tem temperaturze powyżej 100 stopni C uzyska się szybciej podgrzewając wodę w czajniku na gazie bez wiercenia otworów na 4 tys. m. Panowie łódzcy samorządowcy, poradzćie się kogoś kompetentnego w tej sprawie w Państwowym Instytucie Geologicznym lub w Akademii Górniczo Hutniczej. Nie udawajcie, ze w hydrogeologii zjedliście wszystkie rozumy, bo z tekstu wynika, że raczej nie macie w tym kierunku żadnego wykształcenia. Wiadomo, że im większa ignorancja, tym większy skok na kasę. I chyba o to tu tylko chodzi.

  • atech - Ontario 2 czerwca 2009 05:52:32
    Profile Avatar

    Tak sie reklamuja w Lodzi: ........................................ .................. Na terenie uczelni będą zrobione dwa głębokie na 4 tys. m otwory. W ten sposób powstanie dojście do wód termalnych. - Liczymy na wodę o temperaturze 110 st. C i wydajności 200 m sześc. na godzinę. Dzięki temu uzyskamy tzw. zieloną energię elektryczną oraz energię cieplną wysoko- i niskotemperaturową. Zieloną, czyli ekologiczną, która nie powoduje zanieczyszczeń do atmosfery - wyjaśnia p.o. dyrektora wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miasta Łodzi, Sławomir Turkowski. - Znacznie zmniejszyłoby się zapotrzebowanie na energię z paliw węglowych i udałoby się ograniczyć m in. emisję dwutlenku węgla, siarki i pyłów do atmosfery. Jak działa taka stacja? - Im głębiej w ziemi, tym cieplej. Taka jest zasada. W niektórych miejscach to ciepło jest jednak bliżej powierzchni. My zamierzamy zabrać je do góry i oddać np. wodzie albo jeśli temperatura jest odpowiednio wysoka, zmienić w parę, która będzie napędzać turbinę i wytwarzać energię elektryczną - tłumaczy dr Jóźwik. - Jest jeszcze jedna możliwość. Można wpuścić w ziemię rury, w których tłoczy się wodę przy okazji ją ogrzewając. ........................................ .................. Wolnego, wolnego panie doktorze Jozwik, wpuszczanie rur i tloczenie do nich wody by odebrac temperature z ziemi to dopiero technologia w fazie badawczej..... Co mowi mapka PIG ? 70 stopni C w Lodzi... I jeszcze ( dr J. Szewczyk z PIG ) : .................................... Warunki hydrogeologiczne o praktycznej możliwości pozyskiwania wód termalnych w głównej mierze decydują warunki hydrogeologiczne - przede wszystkim zdolność skał do oddawania wód, wypełniających ich przestrzenie porowe. Niemniej istotny jest też skład chemiczny tych wód. Niedostateczne rozpoznanie warunków hydrogeologicznych stanowi największą przeszkodę w pozyskiwaniu wód termalnych. Właśnie z tym czynnikiem wiąże się największe ryzyko inwestycyjne. Wzrost głębokości i związany z tym wzrost ciśnienia nadkładu wpływa na stopniowe zmniejszanie porowatości efektywnej. która decyduje o możliwości uzyskania dużych ilości wody z głębokich ujęć. Zjawisko to wyraźnie nasila się na Niżu Polskim do głębokości 3-3,5 km, gdzie skały wodonośne praktycznie tracą zdolność przewodzenia wody. Jest to naturalna przyrodnicza granica, określająca potencjalną możliwość efektywnego pozyskiwania wód termalnych. ...................... Czyli panowie prorektorzy i dziekani z Lodzi, mozecie sobie wiercic do 4000 metrow....Im glebiej tym cieplej.... Zgoda, ale jak to cieplo odzyskac....? Dlaczego nie planujecie odwiertow w kierunku Poznania i Zielonej Gory, tam sa gorace wody....?

  • atech - Ontario 1 czerwca 2009 15:28:17
    Profile Avatar

    Dodam, ze pan dr Jan Szewczyk opublikowal swoje dane w 2007 r a wiec byl czas, by skorygowac projekt torunski.... W innych wywiadach dr. Szewczyk oznajmia, ze on i jego koledzy z PIG alarmowali projektantow odwiertu torunskiego i nic.... To dr Szewczyk mowil juz przed laty " W Toruniu jest ciepla woda ale nie goraca..."

  • Adam M. 1 czerwca 2009 10:48:03
    Profile Avatar

    Dziekuję za niezasłuzone pochwały pod adresem autora tego tekstu. Niezasłużone, gdyż to, co zauważam , to nic nadzwyczajnego. To każdy, kto choć trochę zna się na tym winien to widzieć i wołać o pomstę do nieba. Cieszy mnie fachowa ocena naszych możliwości geotermalnych zauważona na stronach internetowych PIG przez atech - Ontario. Świadczy to o tym, że podstwowe wiadomości z tej dziedziny może opanować każdy, kto tylko tego chce i zapragnie. Nie jest to żadna wiedza tajemna i wobec tego szanse wszelkich prestidigatorów geotermalnych kurczą się do nich samych. Jeżeli już nawet zakonnik się na tym połapał, to co mówić o ludziach mających wykształcenie techniczne, które przecież zobowiązuje ich do wiary nie w pozorne i fałszywe "autorytety" typu prof. Kozłowski i jemu podobni profesorowie z Politechniki Łódzkiej, lecz zobowiązuje ich do korzystania z własnej wiedzy na ten temat i jej krytycznej oceny, a przede wszystkim do korzystania z własnego rozumu, z czym jak widać nie jest najlepiej.

  • atech - Ontario 1 czerwca 2009 00:22:49
    Profile Avatar

    By-pass jest potrzebny ze wzgledu na zdywersyfikowane potrzeby odbiorcow, przeplyw przez kociol musi byc staly, bo inaczej control wylaczy kociol. Podobnie w obiegu wtornym, tam musi byc stale cisnienie i staly przeplyw. Obieg wody pitnej tez musi miec pewna stala cyrkulacje, nikt nie moze czekac na ciepla wode ze zbiornika....Obieg 90/60 we wtornej wodzie c/o to mniej wiecej to, co kalkulowalem, woda z wymiennika geotermalnego bedzie temperaturowo na styku, a nawet troche ponizej....W sumie...korzystanie z temperatur 60-stopniowych to za duzo zachodu i za malo efektow, przeczytalem na internecie, ze najstarsze i najwieksze geotermalne ogrzewanie w Zakaopanem przezywa powazne klopoty finansowe, tam jeden kredyt goni drugi....Z kolei mapka dr. Szewczyka autoryzowana i drukowana na witrynie Panstwowego Instytutu Geologicznego pokazuje jak byk: rejony Torunia czy Lodzi : 60 st, 3000 m: skaly nieprzepuszczalne....Natamiast na zachodzie, w rejonie Ziemi Lubuskiej jest 100 st. C i wiecej....Jak ktos mysli panstwowo-tworczo, to tam nalezy wiercic, tam jest efekt i zysk.....

  • Piotr M. 31 maja 2009 22:07:26
    Profile Avatar

    Drogi Kolego Atech! Nie wiem Jak jest w Uniejowie. Widzę to tak: montujemy kocioł dla mocy delta t 120-68=52 st C Ilość wody łatwo wyliczyć z bilansu. Potrzebną ilość wody z odwiertu pompa tłoczy przez kocioł do sieci Przy kotle robimy baypas (obejście). W budynkach montujemy węzły cieplne z wymiennikami c.o. i c.w. I i II stopnia. Pracuje to tak: lato-obejściem kotła pompa tłoczy do węzłów,a tam przez wymienniki c.w. I i IIst. uzyskujemy około 55st C wiosna-jesień- np. dwie pompy równolegle z pominięciem kotła tłoczą na wymienniki c.o. i c.w. zima-podgrzewamy w kotle o wymaganą temperaturę (regulacja jakościowa) i to idzie na wymienniki jak wiosna - jesień. "Obieg" wysokich parametrów to zasilanie kotła bez powrotu tej wody do kotła. Zatłaczanie lub wykorzystanie wcześniej np do ogrzewania dużych szklarni. Wtakim przypadku uzyskujemy bardzo duze delta t rzędu 50% np. zasilanie 70 powrót 30 80 " 40 120 " 55 st C Uzyskuje się to dzięki wykorzystaniu dla wymienników c.w. I stopnia powro tu wysokich parametrów z wymienników c.o. Natomiast zamknięte obiegi c.o. to mogą być parametry np 80/60, anawet 90/60.

  • atech - Ontario 31 maja 2009 18:32:32
    Profile Avatar

    Temp. 100 st. C na powrocie przyjalem dla obiegu pierwotnego pompy, pompa wtorna zasilajaca grzejniki bedzie miala na powrocie oczywiscie znacznie nizsza temperature ze wzgledu na straty i oddanie ciepla uzytkownikom, ale i tak bedzie to wyzsza temperatura niz woda geotermalna wtorna ( z wymiennika ciepla.)

  • atech - Ontario 31 maja 2009 00:30:21
    Profile Avatar

    CZY PANI ZIMA POSLUCHA ? Drogi kolego Piotrze, musimy uscislic jeszcze jedna rzecz, raz pisalem o tym na "torunskiej" stronie, ze wzgledu na waznosc zagadnienia, powtorze. Otoz pojecie "dogrzewania" systemu geotermii glebokiej w polskich warunkach, w czasie mrozow, jest pojeciem niescislym a nawet blednym, woda z odwiertu powinna byc w tym czasie "uspiona" czyli zamnknieta za pomoca automatycznego zaworu, poniewaz jest w tym czasie piatym kolem u wozu. To Pan slusznie zauwazyl, ze zasilanie dla obliczeniowej temperatury zewnetrznej - 20ºC dla stref warszwskiej i torunskiej wynosi 120ºC, jaka jest ∆t ? Ano 20ºC, czyli na powrocie mamy circa about 100ºC, to moze fluktuowac, ale w czasie ciaglych mrozow niewiele sie zmienia....Laicy mysla, ze w czasie mrozow trzeba dogrzewac zimna wode, Pan i ja wiemy, ze to nie prawda, trzeba tylko uzupelniac ∆t a w tym przypadku ciaglych mrozow zrodlo ciepla z odwiertu nie tylko nie pomaga ale PRZESZKADZA ogrzewaniu.. Poza tym ogrzewanie to obieg zamkniety i w czasie mrozow cala woda powinna isc przez kotly...Oczywiscie zwolennicy wykorzystywania niskich temperatur glebokich wod geotermalnych w ogrzewnictwie moga rozkazac : Zimo, badz lagodna przez nastepnych kilkadziesiat lat! Wtedy tak, wtedy mozemy mowic o jakichs oszczednosciach od ktorych trzeba odliczyc energie pompy zatlaczajacej wode z powrotem do zrodla... Jest pewna redukcjia CO2 ale trzeba doliczyc znowu emisje potrzebna do wyprodukowania energii elektrycznej dla pracy pompy zatlaczajacej... Tylko czy pani Zima poslucha ?

  • atech - Ontario 30 maja 2009 22:19:15
    Profile Avatar

    Witam kolego Piotrze, tym razem w szalenstwie geotermii... Pan Adam powinien zostac obsypany roznymi nagrodami, za celnosc i niezaleznosc myslenia....Ja mam inne zdanie na temat techniki....Czy komus przyjdzie do glowy krytykowanie kolei warszawsko-wiedenskiej, tworu, bylo-nie bylo, zaborcow austriackiego i rosyjskiego? Mozna krytykowac ciezkie budownictwo z czasow komunistycznych, w tym Palac Kultury, ale takie same ciezkie "stalinowce" sa w kazdym wiekszym miescie amerykanskim....Wynalazki Ignacego Lukasiewicza....za zgoda zaborcy, nieprawdaz ? Na podstawie wiedzy zdobytej m in. w Rydze, a wiec u zaborcy rosyjskiego ,Ignacy Moscicki uruchomil zaklady azotowe w Chorzowie....Dzisiaj polska inteligencja techniczna jest zastraszona, bo zdobywala wiedze na komunistycznych uczelniach, podczas gdy te techniczne uczelnie przewyzszaly i przewyzszaja poziom zachodnich uniwersytetow.... ........................................ ................. Ma Pan racje, w Uniejowie temperatura wystarcza do podgrznia cieplej wody ( Domestic Hot Water), ale juz nie w osobnych systemach w szpitalach i domach spokojnej starosci, tam do prania bielizny potrzeba ok. 70ºC. Jesli chodzi o wysokosprawne wymienniki ciepla, to owszem, przy niskim zasoleniu, jak jest w Uniejowie, mozna je stosowac, przy wysokom zasoleniu musza byc mniejsze opory, bo wymiennik sie zapcha, a to odbywa sie kosztem wiekszych strat temperatury....Czyli cos za cos....Prosze pamietac, drogi kolego Piotrze, ze Uniejow to przede wszystkim balneologia....Ja mam zupelne inne zdanie na temat tego wiosenno-jesiennego geotermalnego ogrzewania....Otoz takie odwierty robi sie nie na dzisiaj, a na kilkaset lat....W Polsce , moze Panstwo w kraju tego nie zauwazaja, standardy komfortu budynku zmieniaja sie w galopujacym tempie, prosze sobie przypomniec kopcace piece weglowe i koksowe, to w miastach przynajmniej, zanika....No dobrze, puszcza Pan taka rure z temperatura 55ºC przez miasto, a co z uzytkownikami, ktorzy potrzebuja nawiew swiezego powietrza, a takich jest cala masa ? Musi Pan zainstalowac nastepny wymiennik ciepla z glycolem, ma Pan temperature glycolu, po stratach na dlugosci i na wymienniku ok. 35-40ºC, czyli temperatura nieprzydatna do tych celow. Zabezpieczenia pochylych podjazdow parkingowych przed oblodzeniem...to samo. Czyli zastosowanie tej temperatury do ogrzewania jesienno-wiosennego niektorych budynkow nie zlikwiduje tradycyjnych cieplowni.....No dobrze, a chlodzenie ? Dzisiaj to luksus w Polsce, za 10 lat to bedzie normalnosc, bo apetyt rosnie w miare jedzenia, a system glebokiej geotermii jest bezuzyteczny dla chlodzenia i odprowadzania wilgoci w lecie....Jesli wiercic, to tam, gdzie sa wysokie temperatury i mozna produkowac energie elektryczna....Oczywiscie, balneologia to fajna rzecz, sam pluskalem sie niedawno w Grudziadzu, ale nie mieszajmy tego z efektywnoscia ogrzewania....

  • Piotr M. 30 maja 2009 20:09:33
    Profile Avatar

    Drogi Kolego Atech! I znów się spotykamy w szaleństwie geotermii. Za poprzednią, a szczególnie tę ostatnią rozprawę Pan Adam Maksymowicz powinien otrzymać państwową nagrodę I stopnia Nie chwaląc się kiedyś za jeden z projektów otrzymałem taką nagrodę III stopnia Nawet komunistyczne władze doceniały wkład w rozwój techniki Dziś liczy się tylko kasa. Znajdują się nawet profesorowie ignorańci,którzy liczą tylko na kasę. Teraz pozwalam sobie uzupełnić nieco kolegi wypowiedż na temat Uniejowa. Otóż stabilna temperatura wody z odwiertu 68 st C już pozwala bez podgrzewu przez cały rok dostarczać użytkownikom ciepłą wodę użytkową (c.w.u.). Na wysoko sprawnym wymienniku można otrzymać z tego wymagane dla c.w.u. 55 st C, a nawet jak będzie nieco mniej to też dobrze. Można też jak słusznie kolega zauważył w okresie przejściowym (wiosna, jesień) ogrzewać budynki. W zimie niestety trzeba dogrzewać kotłami To się z całą pewnością jedak opłaca.

  • atech - Ontario 30 maja 2009 05:32:47
    Profile Avatar

    Przejrzalem blog p. Andrzeja Szczesniaka, rzeczywiscie, mapka prof. Kozlowskiego ma sie do mapki Parlamentu Europejskiego tak, jak piesc do nosa....Pan Andrzej, z wyksztalcenia kulturoznawca, biznesman w dziedzinie paliw, robi to, co powinni naglasniac poslowie i niezalezni naukowcy....Teraz to kazdy bedzie sie staral o licencje by wiercic sobie w ogrodku, jak panstwo daje forse to tylko glupi by nie wzial.....Zbuduje sie baseny balneologiczne, a nieefektywne i bezsensowne ogrzewanie sluzy tylko jako podkladka do skoku na kase, niby redukcja CO2....To sie srogo zemsci, bo urzednicy unijni w koncu powiedza : nie umiecie wykorzystywac funduszy...Co dziwne, najglosniej krzycza o niewykorzystywanych funduszach unijnych ci, ktorzy realizuja na sile bezsensowne projekty, patrz Torun... Tymczasem przygotowanie efektywnego i oplacalnego projektu jest szalenie proste i sprowadza sie do: 1. Uzyskanie rekomendacji Panstwowego Instytutu Geologicznego odnosnie selekcji miejsca, najrozsadniejszym celem jest szukanie wody o minimalnej temperaturze 120ºC, 2. Wykonanie dalszych ekspertyz szczegolowych, glownie przewidywanej temperatury wody, zasobow , cisnienia i zasolenia a przede wszystkim przepuszczalnosci skal, 3. Porownanie warunkow geologicznych wyselekcjowanego miejsca z warunkami geologicznymi innymch elektrowni/cieplowni w Europie, glownie w Niemczech. Proste ? Proste. To dlaczego sie tak nie robi?

  • Adam M. 29 maja 2009 19:02:32
    Profile Avatar

    Dziękuję za uwagę, dotyczącą mocy ciepłowni, a nie elektrowni. Tę ostatnią bez zastanowienia się odpisałem ze strony internetowej Uniejowa.

  • Komunstyczny murarz 29 maja 2009 16:42:33
    Profile Avatar

    Może efekt cieplarniany uratuje polską geotermię. Bo ekstrapolując podaną przez p. Atecha tabelkę można wnioskować że przy +15 st C wystarczy woda o temperaturze 50 st C, a przy +25 st C nawet tylko 40 st C. Nie wspomnę o tym, że przy upale +35 st C trzeba się już chłodzić wodą o temperaturze 30 st C. A ze zwykłej studni można uzyskać nawet zimniejszą (przynajmniej na razie).

  • atech - Ontario 28 maja 2009 17:43:50
    Profile Avatar

    Jedna uwaga: powinno byc : laczna moc cieplowni ( a nie elektrowni) w Uniejowie wynosi 5.6 MW, z czego 60 % z kotlow olejowych. W Polsce jeszcze nie ma elektrowni geotermalnych, oby byly, do tego potrzeba wody o temp. ponad 90 st. C. A wiec w Uniejowie jest dogrzewanie, przy 68 st. C, o ile wiem, jest tam wymiennik ciepla, temperatura zasilania jest znacznie nizsza....W przypadku ostrej i dlugiej zimy pracuja kotly olejowe.....Z praktyki wynika, ze czysta woda w instalacji cieplowniczej w ogrzewanym budynku,powinna spelniac nastepujace parametry: Temperatura zewnetrzna:..........Temp. wody w instalacji +5 st C ..................................60 st C -5 st C ..................................70 st C -15 st C .................................80 st C Straty na wymienniku ciepla i rurociagu e l i m i n u j a oplacalnosc uzycia takiej wody w przecietnych polskich warunkach, tj. 60 st C i wzglednie duze zasolenie. Niskie zasolenie wod w Uniejowie jest wyjatkiem, a i tak 60% energii cieplnej ( na papierze, w wypazdku ostrej i dlugiej zimy znacznie wiecej) pochodzi z tradycyjnego zrodla kotlow olejowych. Innymi slowy projekt uniejowski sluzy do podgrzewania przed i posezonowego, a nie do ogrzewania , tak jak wszystkie inne projekty geotermalne w Polsce. Projekt lodzki niczym sie nie rozni, tam chodzi o balneologie, a pretekst ogrzewania sluzy do wycisniecia kasy.....Moim zdaniem strata czasu i pieniedzy.....Zgadzam sie z autorem, ze bez braku fachowych ekspertyz zrobil sie balagan, pieniadze trzeba wydawac na te wiercenia, gdzie jest szansa na wode o temperaturze 100 st i powyzej, wtedy mozna produkowac energie elektryczna, inwestycja szybko sie zwraca. Ignorowanie fachowcow z Panstwowego Instytutu Geologicznego zemsci sie i tym razem tak jak zemscilo sie w projekcie torunskim.

  • atech - Ontario 28 maja 2009 17:16:14
    Profile Avatar

    Jedna uwaga: powinno byc : laczna moc cieplowni ( a nie elektrowni) w Uniejowie wynosi 5.6 MW, z czego 60 % z kotlow olejowych. W Polsce jeszcze nie ma elektrowni geotermalnych, oby byly, do tego potrzeba wody o temp. ponad 90 st. C. A wiec w Uniejowie jest dogrzewanie, przy 68 st. C, o ile wiem, jest tam wymiennik ciepla, temperatura zasilania jest znacznie nizsza....W przypadku ostrej i dlugiej zimy pracuja kotly olejowe.....Z praktyki wynika, ze czysta woda w instalacji cieplowniczej w ogrzewanym budynku,powinna spelniac nastepujace parametry: Temperatura zewnetrzna: Temp. wody w instalacji +5 st C 60 st C -5 st C 70 st C -15 st C 80 st C Straty na wymienniku ciepla i rurociagu e l i m i n u j a oplacalnosc uzycia takiej wody w przecietnych polskich warunkach, tj. 60 st C i wzglednie duze zasolenie. Niskie zasolenie wod w Uniejowie jest wyjatkiem, a i tak 60% energii cieplnej ( na papierze, w wypazdku ostrej i dlugiej zimy znacznie wiecej) pochodzi z tradycyjnego zrodla kotlow olejowych. Innymi slowy projekt uniejowski sluzy do podgrzewania przed i posezonowego, a nie do ogrzewania , tak jak wszystkie inne projekty geotermalne w Polsce. Projekt lodzki niczym sie nie rozni, tam chodzi o balneologie, a pretekst ogrzewania sluzy do wycisniecia kasy.....Moim zdaniem strata czasu i pieniedzy.....Zgadzam sie z autorem, ze bez braku fachowych ekspertyz zrobil sie balagan, pieniadze trzeba wydawac na te wiercenia, gdzie jest szansa na wode o temperaturze 100 st i powyzej, wtedy mozna produkowac energie elektryczna, inwestycja szybko sie zwraca. Ignorowanie fachowcow z Panstwowego Instytutu Geologicznego zemsci sie i tym razem tak jak zemscilo sie w projekcie torunskim.

  • WCLVX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
49 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]