W czwartek (8 grudnia) w Dzienniku Urzędowym UE opublikowane zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii - dowiedział się portal nettg.pl z informacji przekazanych przez Urząd Regulacji Energetyki. Rozporządzenie wejdzie w życie 20. dnia od jego publikacji tj. 28 grudnia 2011 r. Jego celem jest zapobieganie nieuczciwym praktykom na hurtowych rynkach energii elektrycznej m.in. poprzez zakaz wykorzystywania informacji poufnych do manipulowania rynkiem i zapobieganie spekulacji na giełdach.
Przedsiębiorcy zawierający transakcje na hurtowych rynkach energii będą zobligowani do ich zgłaszania do odpowiednich rejestrów krajowych. Informacje z krajowych rejestrów uczestników rynku będą z kolei przekazywane do Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER).
Za zapewnienie stosowania przepisów rozporządzenia w sposób skoordynowany odpowiedzialna jest Agencja ACER. Do jej zadań będzie należało monitorowanie - w ścisłej współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi - hurtowych rynków energii. ACER stworzy i będzie prowadzić - na podstawie danych przekazywanych przez krajowe organy - rejestr transakcji hurtowych na zakup i przesył gazu oraz energii elektrycznej. Rejestr ten obejmie transakcje powyżej 60 GWh energii oraz transakcje finansowymi instrumentami pochodnymi nieobjęte dotychczasowymi regulacjami.
Wiele nowych zadań zostało nałożonych na narodowe organy regulacyjne, które są bezpośrednim adresatem wielu przepisów nowego rozporządzenia. Urząd Regulacji Energetyki - tak jak i jego odpowiedniki w innych państwach Unii - będzie odpowiedzialny m.in. za tworzenie i bieżącą aktualizację krajowego rejestru uczestników rynku oraz przekazywanie informacji zawartych w tym rejestrze do ACER. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 2 rozporządzenia takie krajowe rejestry mają powstać w terminie 3 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską aktów wymienionych w art. 8 ust. 2.
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE są aktami prawnymi bezpośrednio obowiązującymi w państwach członkowskich UE, bez konieczności implementacji do krajowego systemu prawnego. Nie zmienia to jednak faktu, że pełne wdrożenie tzw. rozporządzenia REMIT będzie wymagało nowych regulacji na poziomie ustawowym (choćby w zakresie sankcji za naruszenie rozporządzenia).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.