Sto milionów kierowców przejechało już płatnym odcinkiem autostrady A4 (Katowice-Kraków). Z okazji tego wydarzenia operator autostrady - spółka Stalexport Autostrada Małopolska SA, 8 listopada poinformowała o inauguracji kampanii informacyjnej, której celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach (start kampanii 9 listopada).
Okazuje się, że co dziesiątemu kierowcy zdarzyło się usnąć za kierownicą; w co 20. przypadku skończyło się to co najmniej kolizją drogową. Z danych statystycznych przedstawionych przez Stalexport AM wynika, że co piąty kierowca, który przysnął prowadząc, jechał dłużej niż siedem godzin. Przełamaniu tych tendencji ma służyć kampania TO NIE SEN, TY PROWADZISZ, której amabsadorem (oraz symbolicznym stumilionowym kierowcą) jest Grzegorz Stasiak. Przypomnijmy, że ten znany śląski kabareciarz i aktor przed laty dał się poznać, jako instruktor nauki jazdy w popularnym programie telewizyjnym.
- Zawsze tłumaczyłem swoim kursantom, że jazda w zmęczeniu jest tak samo niebezpieczna jak jazda - jak to się mówi - na bani, czy podwójnym gazie - zaznaczył Stasiak zachęcając też do udziału w konkursie na promowanie metod walki z drogowym zmęczeniem.
Szczegóły konkursu (są nagrody do wygrania) na specjalnej stronie internetowej: www.bezpieczna.autostrada-a4.pl.
Konferencja była też okazją do podsumowania dotychczasowych działań i prezentacji planów dotyczących płatnego odcinka autostrady.
- Wszystko zaczęło się 15 marca 1997 roku, kiedy spółka Stalexport SA otrzymała koncesję na budowę autostrady (w 2004 roku koncesja przeszła na Stalexport Małopolska SA - red.). Pobór opłat rozpoczął się w roku 2000 i czas jaki od tamtej pory upłynął był okresem dużych wyzwań. Kierowcy zaczęli się bowiem przyzwyczajać do systemu płatnych autostrad. Ponadto w tym czasie odbywało się też wiele remontów na drogach. Dziś jednak podróżowanie jest już znacznie bardziej komfortowe - podkreślił Mariusz Serwa, wiceprezes spółki zarządzającej A4.
Paweł Kocot, także wiceprezes SAM, podsumował z kolei najważniejsze wydarzenia związane z "A-czwórką" jakie miały miejsce od 1997 r.
- W tym czasie m.in. wymieniono 61 km nawierzchni, czyli cały płatny odcinek, wyremontowano 43 mosty i wiadukty - wskazał Kocot.
W planach jest m.in.:
● przebudowa węzła w Mysłowicach,
● remont kolejnych 10 obiektów mostowych,
● budowa kolejnych ekranów akustycznych i systemu odwadniania autostrady,
● remonty nawierzchni, które jednak zdaniem zarządu SAM mają był krótkotrwałe i znacznie mniej uciążliwe niż te do których przyzwyczaili się użytkownicy A4.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.