13 kilometrów autostrady A1, 12-kilometrowa wschodnia obwodnica w ciągu tras S1 i S69, a także 5-kilometrowy odcinek łączącej śląskie miasta Drogowej Trasy Średnicowej - to najważniejsze inwestycje drogowe oddane w 2011 r. w woj. śląskim.
Arterią o najwyższych parametrach budowaną w woj. śląskim jest autostrada A1, na odcinku od granicy z Czechami w Gorzyczkach do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. W kwietniu otwarto odcinek A1 między Rowniem pod Żorami i Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim (6 km - część kontraktu Bełk-Świerklany za 1,1 mld zł). Ostatniego dnia września otwarto też zbudowany za 1,1 mld zł odcinek A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów (6 km).
Już przed 1 stycznia 2011 r. A1 czynna była między węzłem w Sośnicy a węzłem Rowień (obecna nazwa tego węzła to Żory). Wszystkie budowane obecnie odcinki autostrady A1 w woj. śląskim, od granicy z Czechami do Pyrzowic, powinny być gotowe na przełomie kwietnia i maja 2012 r. Chodzi o odcinek ze Świerklan do Gorzyczek (18 km - obecny kontrakt na dokończenie prac za 555 mln zł), a także dwa kolejne odcinki - 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich (1,3 mld zł) oraz 16 km z Piekar do Pyrzowic (1,83 mld zł).
Na razie nie wiadomo, kiedy miałaby ruszyć budowa ponad 180-km odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. W lutym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano 4,5-letni termin budowy trasy.
Nieco szybciej powstanie zapewne druga jezdnia otwartego w listopadzie 2006 r., liczącego 8 km ekspresowego połączenia Pyrzowic z krajową "jedynką". Według władz regionu, "jest już zapewnienie źródła finansowania" tej inwestycji. Zgodnie z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, jej "realizacja jest przewidywana po 2013 r."; podobnie przedłużenie S1 na południe, od mysłowickiej dzielnicy Kosztowy do Bielska-Białej.
Wśród tras o parametrach drogi ekspresowej jedyną otwartą w tym roku inwestycją jest wschodnia obwodnica Bielska-Białej (w większości w ciągu S69). Zbudowaną za 1,25 mld zł, liczącą 12 km dwupasmową trasę można pokonywać od końca października. Powstała ona poprzez podniesienie do wyższych parametrów istniejącego niespełna 3-km odcinka DK52 i budowę ponad 9 km nowego przebiegu. Obwodnica kończy się u wylotu dawnej trasy na Żywiec.
Trwa budowa dalszych 15,5 km dwupasmówki S69 do Żywca. Odcinek ten - za ok. 790 mln zł - powinien być gotowy do listopada 2012 r. Gotowe są już: 8-km odcinek z Żywca do Przybędzy oraz 12-km odcinek z Milówki do Zwardonia. Nie jest znana data planowanej budowy brakujących 8 km z Przybędzy do Milówki (obwodnica Węgierskiej Górki).
Kluczową arterią w aglomeracji katowickiej jest trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa. W czerwcu do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł kolejny fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje jeszcze łącznie 15,8 km trasy. Kolejny jej odcinek - wraz z węzłem na istniejącej już autostradzie A1 - ma być gotowy w połowie 2014 r.; jego budowa ma ruszyć w 2012 r.
Otwarcie w listopadzie ub.r. obwodnicy Siewierza pozwoliło na zlikwidowanie położonego w tym miasteczku newralgicznego poziomego skrzyżowania z krajową "jedynką". Licząca 5,7 km dwujezdniowa obwodnica w ciągu drogi nr 78 kosztowała ok. 280 mln zł.
Dwie prowadzone przez samorząd istotne inwestycje mają usprawnić ruch krajową "jedynką" w Częstochowie. W najbliższych tygodniach ma zostać oddane zbudowane za 24 mln zł połączenie trasy z północnymi dzielnicami poprzez nowy węzeł na ul. Makuszyńskiego. W ostatnich dniach podano też ceny zaproponowane przez oferentów w przetargu na budowę bezkolizyjnego węzła "jedynki" z Al. Jana Pawła II - wycenionego przez inwestora na ok. 175 mln zł. Najtańsza oferta opiewa na 65 mln zł, kolejne - 73 i 84 mln zł. Węzeł ma być gotowy do końca 2013 r.
Inwestycję na "jedynce" planuje również samorząd Tychów. Kosztem blisko 300 mln zł do końca 2013 r. przebudowane zostaną przebiegające przez to miasto fragmenty dróg nr 1 i 86. Chodzi o niespełna 6,5-km odcinek, gdzie powstanie m.in. estakada w pobliżu głównego wjazdu do miasta - ul. Niepodległości. Prace mają rozpocząć się w połowie przyszłego roku i potrwają 2,5 roku.
Ważna dla ruchu w północnej części aglomeracji katowickiej jest budowana etapami od 10 lat obwodnica Bytomia w ciągu drogi nr 88. Pod koniec ub.r. ruszyła warta ok. 120 mln zł budowa ostatniego, liczącego 2 km fragmentu obwodnicy, która we wrześniu 2012 r. połączy istniejące już odcinki z poszerzaną w ramach tej samej inwestycji główną wylotową drogą na Gliwice i Wrocław.
Największą w ostatnich latach inwestycją na drogach wojewódzkich w regionie będzie przygotowywana od kilku lat budowa węzła północnej obwodnicy Pszczyny z drogą krajową nr 1. W przetargu, który ma zostać rozstrzygnięty jeszcze w tym roku, startowało 18 firm; najniższa zaproponowana cena to 52 mln zł, a najwyższa - 67,7 mln. W osobnym przetargu wybrany zostanie wykonawca drogi, która połączy ten węzeł z drogą nr 935 na granicy Pszczyny i Suszca.
Z końcem października wojewoda śląski podał wstępną listę rankingową wniosków w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na rok 2012. Trafiło do niego 49 wniosków na dotacje przekraczające 29 mln zł do projektów wartych 86,3 mln zł. Wojewoda ma do podziału 13,8 mln zł. Najwyżej oceniony wniosek wśród gmin przygotował podczęstochowski Olsztyn, a wśród powiatów - powiat częstochowski. Ostateczna lista wybranych do dofinansowania projektów będzie znana 20 grudnia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.