Chrzanów rekomenduje wariant W4 obwodnicy Chrzanowa i Trzebini na odcinku od węzła Byczyna w Jaworznie do Dulowej. Zgodnie z projektem, którym musi się zająć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na tym odcinku nastąpiłby rozdział ruchu lokalnego od tranzytowego. W efekcie powstałaby pięciopasmowa jezdnia w każdym kierunku. Jako przyszła autostrada A4.
Projekt zakłada budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 79, który ma odciążyć ruch w centrum Chrzanowa i Trzebini. Wariant W4 to rozbudowa drogi i włączenie jej w strukturę autostrady.
Rekomendacja ze strony Chrzanowa rzecz jasna nie oznacza, że tak będzie wyglądać przyszłe połączenie Śląska z woj. Małopolskim poprzez autostradę. O wszystkim zdecyduje GDDKiA. Wiadomo za to na pewno, że państwo przejmie obecną autostradę zarządzaną przez Stalexport S.A. w 2027 roku. Trzy pasy zostałyby przeznaczone dla ruchu autostradowego, dwa dla ruchu lokalnego – zgodnie z popartą koncepcją przez Chrzanów.
Zgodnie z planem, obwodnica ma usprawnić ruch tranzytowy i poprawić komunikację w strefie między autostradą Autostrada A4, a strefami aktywności gospodarczej w północnej Małopolsce. Dzięki temu ruch ciężkich pojazdów ma zostać wyprowadzony z centrum Chrzanowa i Trzebini, co przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, mniej hałasu i spalin, jak i lokalnym przedsiębiorcom poprzez lepszy dostęp i przepustowość.
Jak wskazują dokumenty, przygotowania, w tym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego już trwają. Władze powiatu zapowiadają, że pełna dokumentacja może być gotowa w ciągu kilku najbliższych lat, a realizacja tej inwestycji możliwa jest w perspektywie 2026-2030.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.