Zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków zbuduje zgodnie z umową koncesyjną dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Prace na wysokości miejscowości Rudno oraz Grojec mają rozpocząć się jeszcze w sierpniu br. - podała w czwartek spółka.
Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. W czwartek rzecznik SAM Daniel Gryt poinformował m.in. o perspektywie realizacji MOP-ów i ich koszcie.
“Prace mają rozpocząć się już w sierpniu. W każdym z tych miejsc wybudowany zostanie duży parking wyposażony w zaplecze sanitarne. Wartość umów zawartych na budowę dwóch MOP wynosi 60,4 mln zł“ - przekazał Gryt.
W MOP-ie Rudno powstać ma w sumie 95 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 34 dla samochodów ciężarowych, 10 dla autobusów. Natomiast w Grojcu planowanych jest 98 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 49 dla samochodów ciężarowych, 14 dla autobusów.
Stalexport zaplanował też modernizację istniejącego systemu odwodnienia autostrady na odcinkach sąsiadujących z MOP-ami.
O przyjęciu oferty Eurovia Polska na budowę MOP Rudno za 31,7 mln zł netto oraz MOP Grojec za 28,7 mln zł netto spółka Stalexport Autostrady informowała 9 lipca br. Prócz tego SAM, realizując umowę koncesyjną, m.in. wymienia przed jej upływem całą nawierzchnię autostrady i remontuje obiekty mostowe.
Udzielenie 30-letniej koncesji w 1997 r. oznaczało przeniesienie przez państwo (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego) na podmiot prywatny zadań uzyskania finasowania, przeprowadzenia inwestycji, a następnie spłaty zadłużenia, remontowania i utrzymania drogi. Wszystkie te działania finansowane są wyłącznie z opłat za przejazd. Koncesjonariusz nie korzysta z subwencji czy dotacji ze środków publicznych.
Przedstawiciele SAM przypominają, że po zawarciu umowy koncesyjnej w 1997 r. i rozpoczęciu poboru opłat za przejazd, spółka pierwszą dywidendę wypłaciła w 2016 r., a kredyty zaciągnięte na początku umowy spłaciła ok. 2020 r., jednocześnie ponosząc ryzyko związane m.in. z natężeniem ruchu.
W czwartek rzecznik SAM przytoczył dane, zgodnie z którymi m.in. w pierwszym półroczu br. roku grupa Stalexport Autostrady uzyskała przychody ze sprzedaży ok. 306,9 mln zł (w I półroczu 2024 r. ok. 277 mln zł), w tym przede wszystkim z poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady.
Koszty operacyjne (bez amortyzacji) grupy wyniosły ok. 197,1 mln zł, co oznacza wzrost o 31,7 proc. rdr., głównie z powodu realizacji zobowiązania wobec właściciela trasy, czyli “Płatności na rzecz Skarbu Państwa“ ok. 113 mln zł (wzrost o ok. 43,6 mln zł) i wzrostu wartości usług remontowych i utrzymaniowych (o ok. 11 mln zł).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.