W tym roku kapitał zakładowy Kolei Śląskich wzrósł z 141 mln zł do niemal 454 mln zł. Cel to zabezpieczenie inwestycji: rozbudowy zaplecza i zakupów taboru. Wraz z rozwojem floty Koleje Śląskie rozbudowują sieć połączeń.
Rzecznik regionalnego przewoźnika Bartłomiej Wnuk poinformował, że tegoroczny wzrost kapitału zakładowego to efekt trzech decyzji właścicielskich zarządu woj. śląskiego, w tym dwóch podwyższeń kapitału gotówkowego – łącznie o 112 mln zł. W czerwcu tabor przewoźnika zasiliło 13 pociągów przekazanych przez władze regionu w formie aportu: 4 Flirtów i 9 Elfów.
Jak wyjaśnił, cytowany przez Wnuka, wicemarszałek województwa Grzegorz Boski, doświadczenie pokazuje, że nawet najdrobniejsze inwestycje w KŚ przekładają się na dynamiczny rozwój spółki. "Chcemy ją wzmacniać, aby przejęła pełną odpowiedzialność za majątek, którym dysponuje" – zadeklarował Boski.
Środki z dokapitalizowania w 2025 r. Koleje Śląskie przeznaczają na zakup taboru kolejowego i rozbudowę zaplecza technicznego przy ul. Raciborskiej w Katowicach, która trwa od marca 2024 r. "Kapitał, który trafił w tym roku do spółki, pozwala nam konsekwentnie inwestować w jakość, bezpieczeństwo i komfort przewozów" - zapewnił prezes KŚ Krzysztof Klimosz.
Oprócz przebudowy bazy technicznej, do przewoźnika, którego tabor do niedawna liczył ok. 60 pociągów, w tym wynajmowanych, spływają kolejne pojazdy kupowane w ramach unijnych projektów i zamówień. Wnuk przypomniał, że w lutym br. na tory regionu wyjechały trzy pierwsze Impulsy 2 sądeckiego Newagu. Koleje Śląskie zamówiły w sumie pięć takich pojazdów, a woj. śląskie kolejne 26 składów.
W maju br. regionalny sejmik zdecydował o finansowaniu wkładu do zakupu kolejnych pięciu pociągów w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Wraz z rozwojem floty Koleje Śląskie rozbudowują sieć połączeń. W letniej korekcie rozkładu jazdy pojawiły się trzy nowe linie obsługiwane przez tego przewoźnika: S74 Tychy – Orzesze Jaśkowice i dwie nowe trasy prowadzące na lotnisko w Pyrzowicach z Gliwic – przez Tarnowskie Góry (S14) oraz przez Katowice i Sosnowiec (S19). Od 31 sierpnia br., wraz z wejściem w życie jesiennej korekty rozkładu jazdy, Koleje Śląskie uruchomią trzy pary codziennych połączeń na trasie Częstochowa – Kraków Płaszów (przez Jaworzno-Szczakową) Kolejna, czwarta para do Krakowa zostanie uruchomiona w grudniu.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ok. 22 mln pasażerów rocznie. Spółka szacuje, że w 2030 r. będzie potrzebowała 119 pociągów. Bierze przy tym pod uwagę m.in. wstępne plany zakupu przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię 16 pociągów pod kątem tworzenia oferty Kolei Metropolitalnej.
Sfinansowano ze środków budżetu Województwa Śląskiego
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.