W I kwartale 2025 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 11,46 mld euro wobec 12,54 mld euro w tym samym okresie zeszłego roku; oznacza to spadek o ponad 8 proc. rok do roku - poinformowała w raporcie firma AutomotiveSuppliers.pl.
Jak przekazano, w I kwartale 2025 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 57,37 mld złotych; to o 3,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok temu.
W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) także nastąpił spadek - o 3,5 proc. Wartość produkcji sprzedanej wyniosła 55,23 mld złotych. Trend spadkowy nie dotyczył producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, przyczep i naczep (PKD 29.2), w której nastąpił wzrost do 1,81 mld złotych (+4,6 proc.). “Wyniki w pozostałych dwóch grupach przedstawiają się następująco: producenci pojazdów i silników (PKD 29.1) - 22,66 mld złotych (-7,0 proc.), producenci części i akcesoriów (PKD 29.3) - 30,76 mld złotych (-1,2 proc.)“ - przekazano.
Zgodnie z przekazanymi danymi, po I kwartale br. przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) wyniosło 200,6 tys. - w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił spadek o 1,4 proc. (-2,8 tys.).
Z kolei w grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło 191,7 tys. wobec 194,4 tys. w I kwartale 2024 r. (-1,4 proc.). Spadek nastąpił także w stosunku do IV kwartału zeszłego roku (192,4 tys.).
Zwiększoną liczbę miejsc pracy odnotowano wyłącznie w jednej grupie - producentów nadwozi do pojazdów silnikowych, przyczep i naczep (PKD 29.2), gdzie w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku przeciętne zatrudnienie wzrosło do 12,2 tys. (+1,3 proc.). Spadki odnotowano u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) - o 2 proc. (34,7 tys. wobec 35,4 tys. rok wcześniej) oraz u producentów części i akcesoriów (PKD 29.3) - o 1,4 proc. (144,9 tys. wobec 146,9 tys. rok wcześniej).
W I kwartale 2025 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 11,46 mld euro wobec 12,54 mld euro w analogicznym okresie zeszłego roku - spadek wyniósł 8,64 proc. rok do roku. “Niezmiennie od lat naszym najważniejszym zagranicznym partnerem w sektorze motoryzacyjnym są Niemcy. W I kwartale tego roku eksport do naszego zachodniego sąsiada odnotował spadek o 2,09 proc. (36,07 proc. całości eksportu). Na drugie miejsce awansowały Czechy (7,97 proc., +8,66 proc.), wyprzedzając Francję (7,33 proc. całości, -27,97 proc.) i Włochy (6,63 proc., +12,07 proc.)“ - podkreślili autorzy raportu.
W I kw. br. na rynki zagraniczne trafiły części i akcesoria (CN 7808) o wartości 4,63 mld euro - w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku nastąpił spadek o 1,88 proc. Części i akcesoria stanowiły 40,44 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski.
Wartość eksportu pojazdów osobowych (CN 7803) była na poziomie 1,66 mld euro. To o 16,3 proc. mniej niż w tym samym okresie 2024 roku. Auta osobowe odpowiadały za 14,54 proc. całości eksportu branży wobec 15,87 proc. rok wcześniej. Największym rynkiem zbytu były Włochy (24,07 proc wartości tej grupy, +1,76 proc.), wyprzedzając Niemcy (19,99 proc., -9,63 proc.), Wlk. Brytanię (6,21 proc., -3,95 proc.) i Francję (6,19 proc., -29,17 proc.).
“AutomotiveSuppliers.pl zakłada, że w II kwartale 2025 r. wyniki branży motoryzacyjnej mogą być nieznacznie lepsze niż w analogicznym okresie zeszłego roku“ - podsumowali autorzy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.