Alstom wzmacnia zdolności produkcji taboru kolejowego. W ciągu pięciu lat, tj. od 2022 do 2027 roku, realizuje inwestycje o wartości 487 mln zł w zakładach w Chorzowie, Wrocławiu i Nadarzynie. W ostatnich 3 latach przeznaczono już 320 mln zł na rozbudowę infrastruktury dla nowych projektów i modernizację zakładów, w tym uruchomienie nowej linii do spawania aluminium we Wrocławiu, co pozwoliło zakładowi rozszerzyć zdolności produkcyjne, skoncentrowane pierwotnie na taborze z czarnej stali.
Spółka informuje, że kolejne inwestycje o wartości około 170 mln zł zostaną przeznaczone w ciągu najbliższych 2 lat na rozwój największego zakładu Alstom w Chorzowie. Uwzględniają budowę hal i torów kolejowych, a także instalację nowego sprzętu. Trzy nowe hale o powierzchni 8 tys. m kw. zostaną wyposażone w nowoczesne linie produkcyjne i maszyny. Będą w nich powstawać pociągi dwu- i jednopiętrowe dla klientów z całej Europy, m.in. z Danii, Rumunii i Niemiec.
Realizacja nowych kontraktów w Chorzowie będzie możliwa również dzięki rozbudowie i adaptacji jednej z hal. W ostatnich 6 latach wyprodukowano w niej blisko 1300. wagonów dla 324 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream przeznaczonych na rynek włoski. Ostatni wagon wyjechał z chorzowskiej linii produkcyjnej do Włoch wiosną 2025 roku.
- Ciężko pracujemy, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wysokiej jakości tabor kolejowy na europejskim i globalnym rynku. Polskie zespoły odegrały kluczową rolę w projektowaniu i produkcji nowych pociągów, komponentów oraz rozwiązań, które sprawiają, że mobilność jest bezpieczna, wygodna, przyjazna dla środowiska i szeroko dostępna - podkreśla Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.
- Dzięki nowym mocom produkcyjnym w naszych polskich zakładach planujemy zrealizować ambitny portfel zamówień dla międzynarodowych klientów. Obejmuje on produkcję pociągów Coradia Stream dla Danii, Rumunii i Bułgarii, a także piętrowych pociągów Coradia Max dla niemieckich operatorów kolejowych z sieci Brema - Dolna Saksonia (LNGV), Badenia-Wirtembergia i Men-Wezera. Zamówienia od tych klientów obejmują łącznie ponad 200 jednostek - dodaje.
W 2024 roku zdolności produkcyjne Alstom zostały dodatkowo wzmocnione poprzez otwarcie nowej hali o powierzchni ponad 10 tys. m kw. w Świętochłowicach. Zakład produkuje specjalistyczne komponenty, w tym kabiny do pociągów Coradia Max i Coradia Stream oraz podzespoły wagonów metra. Wykonuje również prace związane z wyposażaniem nowych i modernizacją istniejących pociągów. W hali znajdują się stanowiska umożliwiające obsługę 6 wagonów jednocześnie. Procesy produkcyjne są realizowane w ścisłej współpracy z zakładem w Chorzowie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.