Od początku roku do końca kwietnia nowych samochodów w UE spadły o 1,2% w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. Niemniej jak wylicza ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w samym ubiegłym miesiącom zanotowano drobny progres o 1,3% rok do roku.
Udział w rynku samochodów elektrycznych BEV od początku roku do końca kwietnia wyniósł 15,3%. Modele hybrydowo-elektryczne (HEV) nadal cieszą się coraz większą popularnością, utrzymując swoją pozycję najpopularniejszego typu napędu wśród kupujących. Natomiast rejestracje samochodów benzynowych i diesli odnotowały znaczny spadek.
Nowe rejestracje samochodów w UE według źródła zasilania
Do kwietnia 2025 r. pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) stanowiły 15,3% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego wynoszącego 12% w kwietniu 2024 r. Pojazdy hybrydowo-elektryczne (HEV) odnotowały duży progres, zdobywając 35,3% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów benzynowych i z silnikiem wysokoprężnym spadł ponownie do 38,2%, w porównaniu z 48,4% w tym samym okresie w 2024 r.
Samochody elektryczne
W pierwszych czterech miesiącach 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie (BEV) wzrosła o 26,4%, do 558 262 sztuk, co stanowi 15,3% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, na które przypada 63% wszystkich rejestracji BEV-ów odnotowały solidne wzrosty: Niemcy (+42,8%), Belgia (+31,3%) i Holandia (+6,4%). Kontrastuje to z Francją, która odnotowała spadek o 4,4%, pomimo ożywienia w kwietniu 2025 r.
HEV
Dane ACEA z kwietnia 2025 r. również wykazały, że nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV) w UE wzrosły o 20,8%, co wynika ze znacznego wzrostu na czterech największych rynkach: Francji (+44,9%), Hiszpanii (+35,8%), Włoszech (+15%) i Niemczech (+11%). Doprowadziło to do zarejestrowania 1 285 486 sztuk w pierwszych czterech miesiącach 2025 r., co stanowi 35,3% całkowitego udziału w rynku UE.
PHEV
Rejestracje samochodów elektrycznych typu plug-in-hybrid (PHEV) wzrosły o 7,8% w kwietniu 2025 r. (rok do roku), do łącznej liczby 287 850 sztuk. Było to spowodowane znacznym wzrostem wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+46,6%) i Hiszpania (+42,8%). W rezultacie samochody elektryczne typu plug-in-hybrid stanowią obecnie 7,9% całkowitej liczby rejestracji samochodów w UE, w porównaniu z 7,2% w kwietniu 2024 r.
W samym kwietniu 2025 r. (rok do roku) odnotowało wzrost rejestracji o 34,1% dla samochodów elektrycznych (BEV) i 20,8% dla samochodów hybrydowych (HEV), podczas gdy hybrydy elektryczne typu plug-in-hybrid (PHEV) odnotowały silny wzrost o 31,2%.
Samochody benzynowe i diesle
Do końca kwietnia 2025 r. rejestracje samochodów benzynowych odnotowały znaczny spadek o 20,6%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Francja odnotowała największy spadek, gdzie rejestracje spadły o 35,2%, a następnie Niemcy (-26,6%), Włochy (-14,4%) i Hiszpania (-12,7%).
Przy 1 041 176 nowych samochodach zarejestrowanych do tej pory udział w rynku samochodów benzynowych spadł do 28,6%, w porównaniu z 35,6% w tym samym okresie ubiegłego roku. Podobnie rynek samochodów z silnikiem diesla spadł o 26,4%, co dało 9,6% udziału w rynku samochodów z silnikiem diesla w kwietniu 2025 r. Dwucyfrowe spadki odnotowano na większości rynków UE.
W kwietniu 2025 r. analiza ACEA wykazała spadek o 20,6% dla samochodów benzynowych i 24,4% dla samochodów z silnikiem diesla.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.