Cła nałożone przez Unię Europejską na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach na początku tego roku miały początkowo negatywny wpływ na sprzedaż tych samochodów. Wielu producentów zareagowało rozszerzając i dywersyfikując swoją europejską ofertę, wprowadzając do sprzedaży hybrydy typu plug-in, które nie zostały jeszcze objęte taryfami UE. Efekt? Segment PHEV odnotował znaczący wzrost, ponieważ wolumeny chińskich graczy wzrosły o 546% rok do roku.
- Chiny są nie tylko światowym liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Tamtejsi producenci samochodów są również światowymi liderami w dziedzinie pojazdów hybrydowych typu plug-in. Aby zyskać popularność w Europie, odpowiedzieli więc na zagrożenie ze strony taryf, koncentrując się na innych układach napędowych, takich jak hybrydy typu plug-in, aby utrzymać dynamikę swoich globalnych planów ekspansji - tłumaczy Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.
PHEV łącznie stanowiły 26% rejestracji nowych samochodów w Europie
W kwietniu 2025 r. pojazdy elektryczne zasilane bateriami (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) łącznie stanowiły 26% rejestracji nowych samochodów w Europie, co stanowi nowy rekord. Za znaczną część tego wzrostu odpowiadają chińskie marki samochodowe. Pojazdy elektryczne stanowiły 17% tej liczby, w porównaniu z 13,4% w kwietniu 2024 r., podczas gdy hybrydy typu plug-in stanowiły 9% miesięcznych rejestracji, w porównaniu z 6,9% w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Pomimo nałożenia taryf przez UE, rejestracje samochodów elektrycznych wyprodukowanych przez chińskich producentów samochodów w kwietniu wzrosły o 59% rok do roku, osiągając prawie 15 300 sztuk. W tym segmencie producenci samochodów z Europy, Japonii, Korei i USA odnotowali wzrost o 26%.
Wolumeny chińskich graczy wzrosły o 546% rok do roku
Segment PHEV odnotował znaczący wzrost, ponieważ wolumeny chińskich graczy wzrosły o 546% rok do roku, z 1493 sztuk w kwietniu 2024 r. do 9649 sztuk w kwietniu 2025 r. Oznacza to, że chińskie marki samochodowe stanowią obecnie prawie 10% całkowitej liczby PHEV zarejestrowanych w Europie.
- Pojawia się więc zasadne pytanie, czy UE zareaguje na boom na chińskie pojazdy PHEV, nakładając cła również na te pojazdy – skomentował Munoz.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.