Bogdanka planuje zwiększyć sprzedaż wydobywanego węgla poza grupę Enea z 1,2 mln ton w roku 2024 do 2,1 mln ton w 2030 r. i 2,4 mln ton do 2035 roku - poinformowała spółka w piątek w prezentacji aktualizacji strategii.
Obecnie Bogdanka sprzedaje 80 proc. węgla do odbiorców w grupie Enea. Strategia Enei zakłada tymczasem spadek zapotrzebowania na węgiel. Enea jest większościowym akcjonariuszem Bogdanki.
W prezentacji podano, że Bogdanka planuje “rozszerzanie krajowego portfela klientów na produkowany przez spółkę węgiel w obliczu kurczącego się zapotrzebowania ze strony głównego odbiorcy i aktywne poszukiwanie klientów zagranicznych na kierunku wschodnim i południowym“.
W prezentacji podano też, że Bogdanka planuje stworzyć niezależną jednostkę, która będzie działać na rynku transportu kolejowego.
“Rozwój tej działalności pozwoli również na dywersyfikację źródeł przychodów oraz wzmocni pozycję spółki na konkurencyjnym rynku transportowym. Możliwość stworzenia własnego przewoźnika kolejowego jak również budowy hubu transportowego po stronie ukraińskiej mogącego stać się bazą przeładunkową węgla z LWB jak i terminalem do przeładunków innych towarów wysyłanych z Europy do Ukrainy“ - dodano.
W piątek spółka poinformowała, że jej skonsolidowany zysk netto w pierwszym kwartale 2025 r. wyniósł 283,9 mln zł, a EBITDA 395 mln zł.
LW Bogdanka jest producentem węgla kamiennego, którego odbiorcami są m.in. firmy przemysłowe, w tym podmioty prowadzące działalność w branży elektroenergetycznej we wschodniej i północno-wschodniej Polsce. Bogdanka to spółka akcyjna notowana na GPW od 2009 r. W 2015 r. weszła w skład kontrolowanej przez skarb państwa grupy kapitałowej Enea z siedzibą w Poznaniu, która ma prawie 65 proc. akcji kopalni.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.