Pierwszy kwartał 2025 r. okazał się trudny dla rynku pojazdów użytkowych w UE i przyniósł znaczne spadki na kluczowych rynkach (m. in. Włochy, Francja, Niemcy). Zdaniem ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) wpływ na to miał powolny wzrost gospodarczy, niższy napływ zamówień i złożony krajobraz regulacyjny. Z drugiej strony wzrosły rejestracje aut użytkowych z napędem elektrycznym. Gigantyczny progres ( o 343,7 % !) odnotowała w obszarze elektrycznych ciężarówek Holandia.
Sprzedaż nowych vanów w UE spadła o 12,2%, przy czym trzy największe rynki przyczyniły się do spowolnienia. Włochy odnotowały największy spadek o 15,2%, a następnie Francja (-10,7%) i Niemcy (-10,7%). Z kolei Hiszpania odnotowała wzrost rejestracji, wzrastając o 12,6%.
Nowe rejestracje ciężarówek w UE spadły również o 16%, osiągając łącznie 72 941 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały spadki, przy czym Niemcy i Francja doświadczyły dwucyfrowych spadków odpowiednio o 25,4% i 17,6%. Hiszpania i Włochy również odnotowały znaczące spadki o 12,8% i 9,4%.
Sprzedaż nowych autobusów w UE spadła o 1,8% w porównaniu z I kw. 2024 r., wynosząc łącznie 8674 sztuki. Wśród głównych rynków Niemcy odnotowały gwałtowny spadek (-15%), a następnie Włochy (-7,3%) i Hiszpania (-0,5%). Francja odnotowała niewielki wzrost (+0,1%), podczas gdy rynki takie jak Szwecja (+189,9%) i Grecja (+187,6%) odnotowały znaczny wzrost.
W efekcie otrzymaliśmy ujemne statystyki dla wszystkich rodzajów pojazdów użytkowych: vany -12,2%, ciężarówki -16%, autobusy -1,8% w I kw. 2025 r.
Nowe pojazdy użytkowe według źródła zasilania
Vany
W I kw. 2025 r. preferowanym wyborem nabywców nowych vanów w UE był silnik wysokoprężny. Jednak sprzedaż spadła o 14% do 290 870 sztuk, co dało 82,5% udziału w rynku (spadek z 84,2% w I kw. 2024 r.). Modele benzynowe spadły o 25,8%, co stanowi 5,2% udziału. Samochody dostawcze z napędem elektrycznym wzrosły o 32,6%, zdobywając 8,7% udziału w rynku, co stanowi wzrost z 5,7% w pierwszym kwartale 2024 r. Rejestracje samochodów dostawczych z napędem hybrydowym wzrosły o 0,7%, stanowiąc jednocześnie zaledwie 2,5% udziału w rynku.
Samochody ciężarowe
„Silniki wysokoprężne” utrzymały swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszym kwartale 2025 r. Samochody ciężarowe z silnikiem diesla stanowiły 93,4% nowych rejestracji w UE, pomimo 17,7% spadku wolumenu w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r. Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym wzrosły o 50,6%, zapewniając 3,5% udziału w rynku, w porównaniu z 2% w zeszłym roku. Holandia była liderem tej ekspansji ze wzrostem o 342,7%, co stanowiło 25% sprzedaży samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym w UE.
Autobusy
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 50,3% w pierwszym kwartale 2025 r., a udział w rynku wzrósł z 13% w pierwszym kwartale 2024 r. do 19,9%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały imponujący wzrost o 118,9%, podczas gdy Szwecja odnotowała drugą co do wielkości liczbę rejestracji, 237 autobusów elektrycznych w porównaniu z zaledwie 9 w pierwszym kwartale 2024 r. Z drugiej strony sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych odnotowała dwucyfrowy spadek o 28,7%, co stanowi 10,7% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem diesla spadły o 5,6%, obecnie zajmując 65,9% udziału w rynku, w porównaniu z 68,5% w pierwszym kwartale 2024 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.