REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 kwietnia 2025 07:16 Polska Agencja Prasowa

Grupa PKP Cargo odnotowała 2,41 mld zł straty netto

Powstaje Szczegółowy Plan Restrukturyzacji, który zakłada naprawę sytuacji w Grupie PKP Cargo
fot: Katarzyna Zaremba-Majcher

Strata netto za 2024 r. Grupy PKP Cargo wyniosła ok. 2,41 mld zł a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) - 299,7 mln zł - poinformowała Grupa w raporcie giełdowym w poniedziałek. Jak wskazała, 2024 r. był czasem wyzwań m.in. gospodarczych i handlowych.

Przychody z działalności operacyjnej Grupy Kapitałowej PKP CARGO wyniosły w 2024 r. 4 mld 519 mln 300 tys. zł, strata na działalności operacyjnej wyniosła 2 mld 691 mln 400 tys. zł, strata przed opodatkowaniem to 2 mld 884 mln 500 tys. zł, a strata netto - 2 mld 412 mln 600 tys. zł. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł 299,7 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 4 mld 460 mln 400 tys. zł - wynika z danych, które Grupa opublikowała w w poniedziałek w komunikacie giełdowym.

Przechody z działalności operacyjnej Grupy spadły w porównaniu do 2023 r., kiedy wynosiły 5 mld 552 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł w 2023 r. 82,1 mln zł a zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) - 1 mld 83 mln 100 tys. zł.

“Rok 2024 był czasem wyzwań gospodarczych, handlowych i geopolitycznych na całym świecie. Brak stabilności i dynamiczne zmiany dotykały firm z wielu sektorów gospodarki i wpływały na warunki prowadzenia ich działalności. Dla spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji i Grupy Kapitałowej PKP CARGO miniony rok był rokiem głębokich zmian. W 2024 roku został złożony wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz rozpoczęto działania optymalizacyjne i restrukturyzację zatrudnienia“ - przekazano w opublikowanym w tym samym raporcie piśmie do akcjonariuszy.

Zwrócono uwagę, że jedną z przyczyn odnotowanych w ub.r. ujemnych wyników finansowych były odpisy na utratę wartości taboru, a kolejną spadek przychodów z tytułu umów z klientami, którego efektem była niższa przewieziona masa. Zauważono, że w dalszym ciągu “odczuwalne są“ skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie, co w znaczącym stopniu wpływa na przedsiębiorstwa i skutkuje niższymi przewozami towarowymi.

W piśmie poinformowano również, że w 2024 r. kolej przewiozła ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton lub 3,5 proc. względem 2023 r. Niższy poziom - jak wskazano - na przełomie ostatnich lat odnotowano jedynie “w pandemicznym 2020 r“. Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku wyniosła z kolei blisko 58,3 mld tonokilometrów, co ponownie oznacza spadek - o ponad 3,3 mld lub 5,4 proc. - wobec wyniku z 2023 roku.

Zarządca w piśmie zwrócił uwagę, że PKP Cargo S.A. jest szczególnie narażona na spadek przewozów, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze przychody. “Działania Spółki na przełomie lat 2022-2023, które były skoncentrowane na transporcie węgla z portów morskich do klientów z branży energetycznej ograniczyły jej możliwości do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów. Dodatkowo, spółka prowadziła niezbędną politykę inwestycyjną, dokonując nakładów inwestycyjnych, głównie w obszarze taboru kolejowego, które nie przełożyły się na jej dochody“ - wskazał. Przekazano również, że podjęte i planowane działania zarządu i zarządcy masy sanacyjnej mają na celu optymalizację struktury, obniżenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawę jakości usług oraz wzrost konkurencyjności spółki na rynku przewozów towarowych. Nadrzędnym celem - jak zadeklarowano - jest poprawa sytuacji płynnościowej, zwiększenie przychodów i skuteczne pozyskiwanie nowych zleceń.

Jak poinformowano również, do końca czerwca 2025 r. przedstawiony zostanie Szczegółowy Plan Restrukturyzacji, który zakłada naprawę sytuacji w Grupie PKP Cargo. Będą w nim zawarte m.in. działania jakie Spółka podejmie w krótkim i długim terminie w celu odbudowy pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych. Efektywność działań restrukturyzacyjnych - jak podkreślono - zależy też od sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych oraz globalnej sytuacji makroekonomicznej i politycznej.

Jak wskazano, na popyt na przewozy towarów przekładają się obecnie bezpośrednio sytuacja europejskiego przemysłu i wielkość produkcji. Kolejnym czynnikiem niepewności są z kolei działania prowadzone w ramach polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych, tj. nasilenie wojen handlowo-celnych, w tym także z Europą.

“Oczekujemy, że w kolejnych latach rynek towarowych przewozów kolejowych czeka systematyczny rozwój. Zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, oczekiwane wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej, a także promowanie bardziej ekologicznej formy transportu przełożą się na odwrócenie obecnego trendu i zwiększenie wolumenu przewożonych towarów a w kolejnych latach powinny przynieść pozytywne, mierzalne efekty“ - przekazano w piśmie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Zwiększono wartość jednorazowych odpraw ze 120 tys. zł do 170 tys. zł
24 kwietnia 2025
31.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]