Kontrola państwa jest gwarancją trwałości, pewności i bezpieczeństwa - ocenił prezes spółki Euroterminal Sławków Jakub Styczeń. Premier Donald Tusk we wtorek zadeklarował, że nadzór nad rozwojem terminala będzie w 100-proc. polski.
Euroterminal w Sławkowie znajduje się na styku najdalej wysuniętej na zachód linii kolejowej o szerokim rozstawie toru (1520 mm) oraz linii normatywnej (1435 mm). To umożliwia transport kontenerowy towarów pomiędzy Dalekim Wschodem i Azją a Europą Zachodnią przez Ukrainę.
Prezes spółki wskazał, że deklaracja szefa rządu ma ogromne znacznie, ponieważ “w logistyce najważniejszą wartością jest bezpieczeństwo“.
- Oznacza to, iż realizacja inwestycji nie będzie zależna od decyzji biznesowych podejmowanych poza granicami kraju przez podmioty, które mogą mieć interesy sprzeczne z interesem Polski. Dla rynku intermodalnego (łączącego różne środki transportu) i naszych klientów jest to mocny sygnał, iż spółka dalej będzie pod kontrolą państwa, co jest najsolidniejszą gwarancją trwałości, pewności i bezpieczeństwa obsługiwanych łańcuchów logistycznych - przekazał Jakub Styczeń.
Zaznaczył, że obecnie głównym udziałowcem spółki jest Grupa CZH (dawna Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa), która jest kontrolowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Pozostali udziałowcy to PKP Cargo i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Podkreślił, że przedstawiciele spółki nie brali udziału w rozmowach dotyczących ewentualnych zmian właścicielskich.
Wskazał jednak, że Euroterminal Sławków to obiekt strategiczny, którym interesują się różne podmioty z Europy i Azji.
- Ten, kto kontroluje ten terminal, ma możliwości kontroli nad całym przepływem towarów w układzie Unia Europejska - Ukraina - zasygnalizował Jakub Styczeń.
Premier Donald Tusk w swoim wystąpieniu zaznaczył, że terminal przeładunkowy w Sławkowie będzie “kluczowym miejscem, jeśli chodzi o logistykę i transport“ w kwestii odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny z Rosją.
Prezes Jakub Styczeń przypomniał, że rozpoczęto realizację projektu zakładającego budowę drugiego terminala intermodalnego. Po jej zakończeniu Euroterminal Sławków ma mieć zdolności przeładunkowe na poziomie ponad 500 tys. TEU (standardowych kontenerów) rocznie. Obecnie to prawie 285 tys. TEU rocznie.
- Na obecnym etapie projektu uzyskaliśmy niezbędne decyzje administracyjne i zgody środowiskowe. Aktualnie we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu finalizujemy szczegóły dotyczące finansowania tej inwestycji - przekazał Jakub Styczeń.
Poinformował, że w najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu w celu wyłonienia wykonawcy inwestycji, która powinna być gotowa do końca 2027 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.