Budowę czwartego hangaru obsługi technicznej samolotów na lotnisku Katowice rozpoczyna jego zarządca. Inwestycja z dwiema zatokami serwisowymi, umożliwiającymi przeglądy samolotów wielkości Airbusa A321neo, powinna być gotowa w I kwartale 2026 r.
Jak przekazał w środę rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk, spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), która zarządza katowickim portem, zamówiła budowę hangaru w rudzkiej firmie Promus, mającej już doświadczenie w pracach budowlanych na tym lotnisku; m.in. rozbudowywała ona obecny główny terminal B.
Hangar H4, którego najemcą zostanie linia Wizz Air, będzie graniczył od zachodniej strony z hangarem H3, a od wschodniej - z wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Obiekt będzie miał ok. 11,2 tys. m kw. powierzchni: poza zatokami serwisowymi, znajdą się w nim pomieszczenia warsztatowe, w tym lakiernia i szlifiernia. Budynek będzie też mieścił trzykondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne z częścią szkoleniową.
Po oddaniu do użytku tego hangaru, łączna powierzchnia infrastruktury do przeglądów i serwisu samolotów w strefie MRO (Maintenance, Repair, Operations) Katowice Airport wyniesie 34,4 tys. m kw. Dostępnych tam będzie osiem zatok do serwisowania samolotów kodu C (Boeing 737/Airbus A320).
Jak powiedział cytowany przez Adamczyka szef GTL Artur Tomasik, jednym z celów spółki jest dostarczanie nowoczesnej infrastruktury do obsługi technicznej samolotów.
- Dlatego od wielu lat konsekwentnie rozbudowujemy strefę MRO na katowickim lotnisku - wskazał Tomasik.
- Czwarty hangar to kolejne od 200 do 300 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr, reprezentujących różne specjalności branży lotniczej. Aktualnie przygotowujemy koncepcję dalszego rozwoju bazy MRO. Chcemy, żeby w przyszłości powstały w Katowice Airport kolejne obiekty służące obsłudze technicznej samolotów - zasygnalizował Tomasik.
Budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów to jeden z projektów programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-32. Są w nim też m.in.: budowa głównego terminalu pasażerskiego, który będzie połączony tunelem ze stacją kolejową, budowa drugiego terminalu towarowego czy rozbudowa parkingów, w tym budowa parkingu wielopoziomowego.
W programie mieści się ponadto trwająca, dofinansowana ze źródeł Unii Europejskiej (program Military Mobility) budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Szacunkowa wartość całego programu inwestycyjnego Katowice Airport do 2032 r. to 1,5 mld zł.
Trzeci hangar obsługi technicznej na lotnisku Katowice GTL oddało w lipcu 2022 r. Była to część inwestycji określanej jako “pps hangary“. Poza hangarem powstała płyta postojowa o powierzchni 6,4 ha, po której południowej stronie znajduje się działka przeznaczona pod dwa hangary. Pierwszy z nich powstał w 2022 r. w zachodniej części tego terenu. Teraz budowany będzie kolejny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.