Samorząd zapłaci za akcje Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza Lotniskiem Katowice, z miejskiego budżetu - poinformował prezydent Katowic Marcin Krupa. W piątek podkreślił, że negocjacje dot. ceny rozpoczną się po sporządzeniu wyceny.
Obecnie największym akcjonariuszem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) jest Węglokoks. Koncern posiada 42,5 proc. akcji, które zamierza sprzedać. Jako pierwsi do rozmów zostali zaproszeni pozostali akcjonariusze, w tym woj. śląskie (34,9 proc.) oraz Katowice (4,9 proc.). Sejmik Województwa Śląskiego i Rada Miasta Katowice podjęły uchwały popierające działania zmierzające do zakupu kolejnych akcji.
Marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa poinformował, że górnicza spółka zaproponowała samorządom cenę ok. 476 mln zł. Według wstępnych ustaleń woj. śląskie zamierza przejąć 62 proc., a Katowice pozostałe 38 proc. akcji wystawionych na sprzedaż. Przy tej ofercie woj. śląskie musiałoby zapłacić ok. 295 mln zł, a Katowice - ok. 181 mln zł.
- Czekamy na naszą wycenę, zobaczymy wokół czego nasza wycena będzie oscylowała i mam nadzieję, że gdzieś pośrodku tych dwóch na pewno różnych cen się spotkamy. Wiadomo, że sprzedający zawsze chce zarobić jak najwięcej, a kupujący jak najmniej zapłacić - powiedział Marcin Krupa.
Prezydent Katowic wskazał, że samorząd zamierza zapłacić za akcje GTL z budżetu miasta. - Natomiast oczywiście w przyszłości będziemy musieli myśleć o zasypaniu tej dziury. Albo to się wydarzy poprzez wzrost gospodarczy miasta i większe wpływy z podatków, albo będziemy musieli zaciągnąć zobowiązania finansowe na kolejne działania i inwestycje - zaznaczył.
Natomiast Sejmik Województwa Śląskiego podjął uchwałę ws. zaciągnięcia kredytów długoterminowych m.in. na zakup akcji GTL. Marszałek podczas poniedziałkowej sesji zasygnalizował w rozmowie z PAP, że proces przejmowania akcji powinien zakończyć się do 30 czerwca 2025 r.
Lotnisko Katowice należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 r. odprawiono na nim rekordowe 6,39 mln pasażerów. To krajowy lider w segmencie ruchu czarterowego i jedno z największych lotnisk cargo w Polsce. Do 2032 r. zaplanowany jest program rozbudowy infrastruktury lotniska o wartości ok. 1,5 mld zł. Największy projekt to budowa nowego terminala głównego, który ma umożliwić komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie, a w przyszłości będzie mógł być rozbudowywany.
Na pytania dotyczące GTL Marcin Krupa odpowiedział podczas piątkowej konferencji prasowej w Katowicach, w której udział wzięli samorządowcy popierający kandydaturę prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich. Choć prezydent Katowic nie należy do żadnej partii politycznej, to zdecydował się poprzeć kandydata Koalicji Obywatelskiej.
- Było mi dane przez wiele lat współpracować z Rafałem Trzaskowskim przy różnych projektach dot. rozwiązań służących przede wszystkim lokalnym społecznościom, czyli samorządom. Zawsze odznaczał się wielkim zaangażowaniem w te procesy zmian, które miały jeden wspólny mianownik - poprawa jakości życia mieszkańców naszych miast - wyjaśnił swoje poparcie Marcin Krupa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
A w tle mamy prawdopodobną katastrofę Węglokoksu. Poraniony po zakupach węgla z importu na życzenie polityków teraz przymuszany też przez polityków do zakupu Huty Częstochowa. Politycy się zmieniają, ale instrumentalne traktowanie spółek skarbu państwa mają wspólne. Biedne te zarządy, które zmuszane są do sprzedaży akcji bardzo dobrze funkcjonującego i rozwijające się lotniska, aby kupić akcje upadłej huty. Prywatna firma nigdy by czegoś takiego nie zrobiła.