Ok. 2 tys. pasażerów Kolei Śląskich zaczęło w ostatnim miesiącu podróże na nowych przystankach kolejowych w Zabrzu, Chorzowie i Sosnowcu. Regionalny przewoźnik obsługuje je od 15 grudnia ub. roku, kiedy wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy.
Jak przypomniał w piątek rzecznik KŚ Bartłomiej Wnuk, dwa nowe przystanki działają od połowy grudnia na linii S18, łączącej Bytom z Gliwicami (wcześniej nie było na niej postojów). Według informacji Wnuka na przystankach Zabrze Maciejów i Zabrze Północ podróże rozpoczęło między 15 grudnia, a 14 stycznia po ponad 600 pasażerów spółki.
Podobna liczba podróżnych skorzystała z uruchomionego 15 grudnia ub. roku przystanku Chorzów Uniwersytet na linii S8 Katowice - Tarnowskie Góry - Lubliniec.
W ciągu ostatniego miesiąca ok. 140 pasażerów wsiadło też do składów KŚ kursujących linią S3 Katowice - Kraków na nowym przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy. Zatrzymują się na nim trzy z ośmiu par pociągów przewoźnika obsługujących to połączenie (pozostałe pięć to kursy przyspieszone, pod śląską nazwą “Gibki Cug“, czyli szybki pociąg).
Od miesiąca cztery pary pociągów KŚ zamiast tylko do Krakowa Głównego dojeżdżają do Krakowa Płaszowa. Wnuk podał, że w Płaszowie w tym czasie do pociągów spółki wsiadło 700 osób, prawie 700 rozpoczęło podróż na przystanku Kraków Grzegórzki, a ponad 600 w Krakowie Zabłociu.
Koleje Śląskie monitorują ruch pasażerski w swoich składach, wykorzystując zamontowane przy ich drzwiach liczniki (brana pod uwagę jest liczba osób wchodzących do pojazdów na poszczególnych stacjach i przystankach).
Nowe przystanku w Zabrzu i Sosnowcu PKP Polskie Linie Kolejowe zbudowały w “Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25“.
Dwa przystanki w Zabrzu powstały za ponad 18 mln zł na wyremontowanej w ostatnich latach linii kolejowej Gliwice-Bytom. Przystanek Zabrze Maciejów znalazł się w nowym miejscu (między ul. Wolności i Nad Kanałem), a Zabrze Północ - w miejscu zlikwidowanego kiedyś przystanku o tej nazwie, przy planowanej miejskiej inwestycji przesiadkowej.
Zasadnicze prace na odcinku LK147 Bytom - Zabrze Biskupice - Maciejów zakończyły się w październiku 2021 r. i objęły ok. 11,9 km linii kolejowych. Zostały wykonane jako inwestycja ważna przede wszystkim dla ruchu towarowego (nie uwzględniono wtedy infrastruktury pasażerskiej). W grudniu 2021 r. Koleje Śląskie uruchomiły tam bezpośrednie do niedawna połączenie z Gliwic do Bytomia, cieszące się rosnącą popularnością.
Budowa przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy na skraju Sosnowca i Jaworzna kosztowała 17 mln zł. Przystanek ten powstał w rejonie węzła ekspresowej trasy S1 i drogi krajowej nr 79, a także outletowego centrum handlowego. Znajduje się na linii kolejowej nr 134 Jaworzno-Szczakowa - Mysłowice, która jest częścią głównego kolejowego połączenia Kraków - Katowice. Kursują tamtędy liczne pociągi regionalne i dalekobieżne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.