Do końca października tego roku spadkobiercy wysłali prawie 7 tys. zapytań w sprawie odszukania rachunków bankowych osoby zmarłej - wynika z danych Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR), przesłanych PAP.
Spadkobiercy, posiadający tytuł prawny do spadku po właścicielu rachunku, mogą składać zapytanie o centralnej informacji, aby dowiedzieć się, czy istnieją przypisane zmarłemu rachunki.
Jak przekazała KIR, liczba zapytań o konta osób zmarłych od stycznia 2024 r. do 21 października wyniosła 6 tys. 964, podczas gdy przed rokiem w takim samym okresie zapytań było 6 tys. 835. KIR poinformowała jednocześnie, że w 2023 r. odnotowano łącznie 8 tys. 209 zapytań, a w 2022 r. - 4 tys. 104 zapytania.
Centralna informacja o rachunkach to prowadzony przez Krajową Izbę Rozliczeniową rejestr, który umożliwia dostęp do danych o rachunkach osób zmarłych, tzw. “zapomnianych“ rachunkach osób fizycznych oraz rachunkach osób wskazanych przez sąd, komornika, policję lub inne uprawnione organy. Umożliwia dostęp do informacji o rachunkach w każdym banku i SKOK-u.
Przed wdrożeniem Centralnej informacji, czyli przed lipcem 2016 roku, zapytanie o poszukiwany rachunek musiało być adresowane do każdego banku lub SKOK-u z osobna. Dzięki Centralnej informacji istnieje możliwość otrzymania informacji w jednym miejscu - w placówce instytucji, w której zdecydujemy się złożyć wniosek.
Usługa odszukania konta osoby zmarłej przez spadkobiercę jest płatna, przy czym opłata nie może być wyższa niż koszt wygenerowania takiej informacji.
Z prawa bankowego wynika, że posiadacz rachunku oszczędnościowego, rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego lub rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej może polecić pisemnie bankowi dokonanie - po swojej śmierci - wypłaty z rachunku wskazanym przez siebie osobom: małżonkowi, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwu określonej kwoty pieniężnej. Jest to tzw. dyspozycja wkładem na wypadek śmierci.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.