Od 25 września oraz 30 września, w związku z kolejnymi etapami prac PKP PLK przy przebudowie katowickiego węzła kolejowego, w Katowicach wejdą w życie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej - przekazał Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Chodzi o rozpoczętą już realizację zamówienia w ramach większego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych, dotyczącego przebudowy połączenia od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii linie kolejowe zostaną rozbudowane z najczęściej dwóch do co najmniej czterech torów.
W Katowicach (na odcinku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice) prace zakładają m.in. zburzenie i budowę 13 wiaduktów kolejowo-drogowych oraz gruntowną przebudowę jednego. Wszystkie wiadukty na tym połączeniu będą w związku z tym na różnych etapach prac zamykane, a przejazd w ich rejonie - niemożliwy. Utrudnienia będą tak po stronie przewoźników kolejowych, jak i komunikacji miejskiej.
Zgodnie z uzgodnionym przez PKP PLK i samorząd Katowic harmonogramem, 9 września zamknięto już połówkowo wiadukt ul. Bagiennej (DK79). Zamknięcie dwóch wiaduktów w centrum miasta przesunięto: nad ul. Graniczną z 16 na 25 września, a nad ul. Mikołowską z 23 września na 7 października. 30 września mają ruszyć prace na wiadukcie w dzielnicy Ligota, nad ul. Kłodnicką.
Jak wynika z poniedziałkowej informacji ZTM, wraz zamknięciem wiaduktu nad ul. Graniczną, 25 września uruchomiona będzie nowa linia tymczasowa Z210, która dowiezie pasażerów z os. Paderewskiego do dworca autobusowego przy ul. Sądowej - jeżdżąc co 20 min. w szczycie i 30 min. poza nim.
Z kolei zamknięcie wiaduktu w ciągu ul. Kłodnickiej 30 września wpłynie na trzy linie autobusowe - 13, 51 i 913. Linia nr 13 z Rudy Śląskiej Bykowiny będzie kursować na skróconej trasie do przystanku Ligota Dworzec PKP, nie dojeżdżając do Centrum Przesiadkowego Brynów.
Linia nr 51 będzie kursować na obecnej trasie Osiedle Tysiąclecia - Brynów Centrum Przesiadkowe - Ligota Akademiki. Podobnie linia nr 913 również będzie kursować na obecnej trasie Panewniki Owsiana - Ligota - Brynów Centrum Przesiadkowe. Obie jednak, zamiast ul. Kłodnicką, pojadą objazdami przez ul. Kościuszki, ul. Armii Krajowej i Piotrowicką.
Organizator komunikacji dla zmniejszenia związanych z tym uciążliwości uruchomi tymczasową linię Z-13, która będzie jeździć na trasie Brynów Centrum Przesiadkowe - ul. Kłodnicka - ul. Kolejowa - ul. Kościuszki - Brynów Centrum Przesiadkowe.
ZTM przypomniał też w poniedziałek, że pasażerowie używający na liniach objętych zmianami biletów jednorazowych w wersji papierowej lub pakietowej, mogą korzystać z nich, przesiadając się na inny pojazd w tym samym kierunku - z wydłużeniem czasu potrzebnego na przesiadkę lub dojście do przystanku, z którego jest możliwa dalsza podróż.
Już wcześniej ZTM informował, że 25 września tramwaje - po dwumiesięcznym remoncie skrzyżowania torów na katowickim rynku - wrócą na swoje przebiegające tamtędy stałe trasy. Zmiana będzie kluczowa dla odtworzenia tramwajowych osi komunikacyjnych w Katowicach: północ-południe i wschód-zachód. To o nie ma się opierać komunikacja w mieście w trakcie przebudowy linii kolejowych w Katowicach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.