Na lotnisku Katowice w poniedziałek rozpoczęła się budowa węzła towarowo-paliwowego - przekazał rzecznik Katowic Airport Piotr Adamczyk. To inwestycja o podwójnym, cywilno-wojskowym zastosowaniu, wsparta funduszami europejskimi o takim przeznaczeniu.
Wartą 144,3 mln zł brutto umowę na budowę węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, podpisało 24 lipca br. z konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex (obie z grupy Budimeksu). Inwestycja ma powstać w południowo-wschodniej części portu.
- Cieszę się, że Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach rozwija się i inwestuje, zwiększając swój potencjał nie tylko w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, ale także przeładunkowego. Tego typu inwestycje to nie tylko umacnianie pozycji lotniska, zwiększenie infrastruktury przeładunkowej, ale także impuls do rozwoju gospodarczego całego regionu - powiedział, cytowany przez Adamczyka, marszałek regionu Wojciech Saługa.
Kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem Łącząc Europę (CEF) Morten Jensen zaznaczył, że CEF wspiera ten projekt, ponieważ połączy on lotnisko z sieci bazowej TEN-T z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Ponadto, ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego.
Prezes GTL Artur Tomasik zaakcentował, że to wyjątkowa inwestycja w skali kraju - za niecałe dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce, dysponującym na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę ładunków transportowanych koleją.
- Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej - od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów - wskazał Tomasik.
Umowę na unijne dofinansowanie projektu budowy węzła towarowo-paliwowego z bocznicą, oszacowanego początkowo na 95,5 mln zł, władze lotniska podpisały z końcem maja ub. roku. Jak przekazał Adamczyk, dofinansowanie z Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF 2021-27 Military Mobility), które może pokryć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych zadania, wyniesie do 10,09 mln euro.
Zgodnie z umową ws. dofinansowania z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), w projekcie do połowy 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry.
Centralną częścią nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy o długości 300 metrów do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc., stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W zastrzeżonej strefie węzła powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z pyrzowickiego lotniska. Nowa infrastruktura będzie przygotowana do obsługi paliw alternatywnych. Węzeł będzie miał podwójne, cywilno-wojskowe zastosowanie. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.