Jakie były dotąd skojarzenia węgla z granicą polsko-niemiecką? Na myśl przychodziła kopalnia Turów i spór o jej transgraniczne oddziaływanie. Od niedawna można udzielić drugiej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Na trasie kolejowej Kostrzyn nad Odrą – Küstrin-Kiet oddany został do użytku most kolejowy z podtrzymującymi wieszakami, które wykonano w innowacyjnej technologii z włókna węglowego. Dzięki temu most jest lżejszy i bardziej sprężysty, niż gdyby go w całości wykonać ze stali.
Kostrzyn nad Odrą to liczące nieco ponad 20 tys. mieszkańców miasto nadgraniczne, położone 100 km na południe od Szczecina. Dalszym ciągiem linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn jest trasa kolejowa do Berlina. To właśnie na niej, nad graniczną rzeką Odrą, wzniesiono – podobno pierwszy na świecie – most kolejowy z elementami nośnymi z włókna węglowego.
Poprzedni most liczył sobie sto lat. Ostatnie pociągi przejechały nim w sobotę 12 grudnia 2020 r. Zakładano wtedy, że rozbiórka dotychczasowego mostu i budowa nowego zajmą dwa lata, do połowy grudnia 2022 r. Trwało to jednak znacznie dłużej. Dość powiedzieć, że do prac przystąpiono dopiero 9 sierpnia 2021 r., a w połowie października 2021 r., a więc niemal rok po wstrzymaniu ruchu, w nurcie Odry stały jeszcze filary i przęsła po niemieckiej stronie. Rozbiórkę zaczęto od polskiego brzegu i sfinalizowano ją przed końcem 2021 r. Inwestorem była niemiecka spółka DB Netz AG, a wykonawcą – firma Sächsische Bau GmbH.
Zasadniczą część nowego mostu zbudowano najpierw na niemieckim brzegu, a dopiero potem, pod koniec lata 2023 r., umieszczono na filarach nad nurtem Odry. Wykorzystując przerwę w ruchu, przy okazji PKP PLK wyremontowały także most nad rzeką Wartą w Kostrzynie nad Odrą, znajdujący się pomiędzy stacją Kostrzyn a granicznym mostem na Odrze, a także dwa inne mosty w ciągu nasypu kolejowego prowadzącego w stronę granicy.
Nowa konstrukcja ma 260 metrów długości, z tego 130 metrów liczy przęsło nad nurtem rzeki. Pociągi mogą po niej kursować z prędkością 100 km na godzinę. Zgodnie z ustaleniami polsko-niemieckimi, nowo zbudowany most należy do Niemców i to oni mają dbać o jego utrzymanie.
W poniedziałek 29 lipca 2024 r., po ponad trzyipółletniej przerwie, wznowiono rozkładowy ruch pociągów pasażerskich po nowym moście. Rozkład przewiduje aż 19 pociągów z Kostrzyna do Berlina. Żadne inne miasto w Polsce nie ma tak dużo połączeń ze stolicą Republiki Federalnej Niemiec. Dla porównania – z Katowic, Zabrza czy Gliwic odjeżdżają dwa pociągi dziennie do Berlina, a z Warszawy – sześć pociągów w ciągu doby do stolicy Niemiec.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.