Gliwicki samorząd zamierza połączyć rozproszone drogi rowerowe w mieście w logiczną całość. Tamtejsza spółka drogowa zamówiła opracowanie koncepcji obejmujących m.in. wyznaczenie pasów i dróg rowerowych i zaprojektowanie zmian organizacji ruchu.
Jak wynika z wcześniejszych informacji urzędu miasta w Gliwicach, sieć tamtejszych dróg rowerowych przekracza obecnie 120 km. Teraz samorządowcy przyznali, że drogi te trzeba połączyć w logiczną całość. Obecnie często trasy kończą się nagle, a rowerzyści muszą kontynuować jazdę ulicą. Dlatego gliwicki Zarząd Dróg Miejskich zlecił realizację dwóch zadań dotyczących ruchu rowerowego
Pierwsze z nich obejmie odcinki ulic: Dworcowej, Jana Pawła II, Dunikowskiego, Mikołowskiej, Wrocławskiej, Częstochowskiej, Konarskiego, Zabrskiej, Strzody i Wyszyńskiego i będzie polegało na wykonaniu koncepcji wyznaczenia pasów rowerowych i dróg rowerowych, a także uporządkowaniu postoju pojazdów oraz - w miarę możliwości - zaprojektowaniu nowej zieleni miejskiej.
Celem jest tu zwiększenie bezpieczeństwa połączeń rowerowych wzdłuż wybranych głównych ulic w centrum miasta, tworzących siatkę tras rowerowych z istniejącymi już drogami i szlakami rowerowymi. Ponadto - dzięki zmniejszeniu liczby pasów ruchu - wyznaczone mają zostać drogi dla pieszych i nowe miejsca parkingowe.
Drugie zamówienie dotyczyć będzie m.in. ulic: Toszeckiej, Bernardyńskiej, Śliwki, Orlickiego, Świętojańskiej, Tarnogórskiej, Opolskiej, Dąbrowskiego, Traugutta, Poniatowskiego, Pszczyńskiej, Kościuszki, Andersa, Kozielskiej i Daszyńskiego. Tu chodzi o wykonanie projektów zmian organizacji ruchu poprzez wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na jezdniach lub dróg dla rowerów.
W miejscach, gdzie wyznaczenie takich pasów będzie niemożliwe ze względu na uwarunkowania geometryczne lub wynikające z pomiarów ruchu, projektant ma wskazać dodatkowe rozwiązania - np. koncepcję przebudowy układu drogowego zakładającą budowę odrębnej drogi dla rowerów.
To zamówienie dotyczy wybranych głównych ulic miasta i dróg wyprowadzających ruch rowerowy z centrum w stronę dzielnic. Założenie jest takie, aby prace można było wykonać w jak najkrótszym czasie i bez konieczności przebudowy istniejącej infrastruktury drogowej, jednocześnie tworząc sieć tras rowerowych uwzględniającą istniejące już drogi i szlaki rowerowe.
Jak zapowiedział gliwicki ZDM - harmonogram wykonania prac będzie opracowywany już na etapie wdrażania zamawianych rozwiązań.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.