Wśród grona kopalń, do których da się dojechać pociągiem pasażerskim, może się znaleźć KWK Piast-Ziemowit Ruch Piast w Bieruniu. Przez teren kopalni w przyszłości mają pojechać pociągi pasażerskie, a na terenie kopalni ma powstać przystanek kolejowy Bieruń Kopalnia. Oczywiście, jak znajdą się na to pieniądze...
Po kilkuletnich staraniach PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowały dokumentację projektową dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Kolejna faza zadania, czyli wykonanie robót budowlanych, mogłaby być realizowana po zapewnieniu finansowania.
Inwestycja ciągnie się już wiele lat i napotyka na różnorodne przeciwności. I tak na przykład w toku postępowania toczonego przed RDOŚ w Katowicach wpłynęły uwagi mieszkańców, dotyczące oddziaływania akustycznego w okolicach bocznicy kolejowej KWK Piast-Ziemowit Ruch Piast.
Decyzja środowiskowa wskazała jednak, że oddziaływanie akustyczne w rejonie osiedla przy ulicach Mieszka I i Dąbrówki nie jest powodowane przez ruch pociągów na linii kolejowej Nowy Bieruń – KWK Piast – Nowe Ściernie Baraniec (nr 885), będącej przedmiotem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Opracowana dokumentacja dotyczy linii kolejowych od stacji Orzesze Jaśkowice przez Tychy aż po Nowy Bieruń i Oświęcim. Formalnie to ciąg kilku linii, które mają zostać przebudowane. To linia kolejowa nr 140 wraz z kompleksową przebudową stacji Orzesze Jaśkowice; jednotorowa linia kolejowa nr 169 na odcinku Tychy – Orzesze Jaśkowice; dalej linia kolejowa nr 179 na odcinku Tychy – Lędziny – Mysłowice Kosztowy. No i w końcu linia kolejowa nr 885 Nowy Bieruń – KWK Piast – Nowe Ściernie Baraniec. Tam planowana jest przebudowa toru oraz odbudowa linii w starym śladzie z włączeniem w linię kolejową nr 179.
Ostatnią częścią zadania jest dwutorowa linia kolejowa nr 138 Nowy Bieruń – Oświęcim. Niestety, projekt nie przewiduje budowy łącznicy między liniami kolejowymi nr 169 i 179, co by umożliwiało bezpośredni przejazd z Orzesza w kierunku Oświęcimia z ominięciem stacji Tychy. Dla realizacji trasy Orzesze Jaśkowice – Bieruń – Oświęcim konieczna będzie zmiana czoła pociągów w stacji Tychy. Taki pomysł był ongiś rozpatrywany. Na południe od stacji Tychy widoczne są stare, nigdy nieużywane przyczółki wiaduktu nad torami. Z perspektywy branży górniczej istotne jest, w jaki sposób ma zostać odseparowany ruch pociągów jadących z Nowego Bierunia w stronę Tychów od KWK Piast-Ziemowit Ruch Piast. Innymi słowy, czy pociągi mają przejeżdżać przez teren kopalni, czy też omijać ją? Jeśli przez teren kopalni, to na jakiej długości?
– Zadanie przewiduje prowadzenie ruchu pociągów na trasie Orzesze Jaśkowice – Bieruń – Oświęcim z wykorzystaniem jednego z torów na terenie kopalni, na długości około 4 km. Tor ten zostanie wygrodzony od infrastruktury zakładu górniczego. Planowane jest wydłużenie wskazanego toru, by włączyć go w linię kolejową nr 179 – odpowiada Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zgodnie z założeniami, pomiędzy Orzeszem a Oświęcimiem ma funkcjonować kilkanaście przystanków pasażerskich. Projekt zakłada budowę nowych lub przebudowę istniejących peronów na stacjach/przystankach objętych zadaniem: Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Górne Kopanina (nowy przystanek), Łaziska Średnie, Wyry Pszczyńska (nowy przystanek), Wyry, Tychy Miasto, Tychy Lodowisko, Tychy Urbanowice, Tychy Potok (nowy przystanek), Bieruń Domy Polne (nowy przystanek), Bieruń Mleczarnia, Bieruń Stary, Bieruń Nowy, Bieruń Kopalnia (nowy przystanek na terenie KWK Piast).
– Planowanym efektem inwestycji będą wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 minut. Według planów, inwestycja obejmie wymianę torów i rewitalizację sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej – pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h – podsumowuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK SA. TRz
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Niezły pomysł na alokacje pracowników. Proponuję trasę do kopalń ROW lub JSW, od czegoś likwidację kopalni trzeba zacząć