Samorząd Gliwic zamówił w środę przebudowę układu dróg w rejonie stacji kolejowej Gliwice - Łabędy, której wartą ponad 500 mln zł modernizację spółka PKP PLK zamówiła w listopadzie ub. roku. Zlecone przez miasto prace ma wykonać za 39,2 mln zł brutto Eurovia Polska.
O umowie gliwicki samorząd poinformował w swoim środowym popołudniowym biuletynie. Termin realizacji robót prowadzonych w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową to 42 miesiące (do stycznia 2028 r.). W tej perspektywie powstaną nowe rondo turbinowe i nowy układ drogowy, dostosowany do rozbudowanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Staromiejskiej.
W efekcie ubiegłorocznej umowy PKP Polskich Linii Kolejowych z firmą Trakcja w ciągu 50 miesięcy przebudowana ma zostać stacja Gliwice Łabędy oraz odtworzone połączenie z nią zmodernizowanej w poprzednich latach stacji towarowej Gliwice Port. Zmieniony zostanie układ torów i peronów na stacji w Łabędach. Przy okazji powstanie nowy przystanek w rejonie gliwickiej estakady Heweliusza, o nazwie Gliwice Kopernik.
Pracom prowadzonym przez kolejarzy w obrębie stacji Gliwice Łabędy towarzyszyć ma rozbudowa układu drogowego w sąsiedztwie łabędzkiego dworca (u zbiegu ul. Przyszowskiej, Wolności, Strzelców Bytomskich i Głównej) oraz na fragmencie ul. Staromiejskiej w rejonie wiaduktu przy śluzie.
Ze względu na zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, nad którym znajduje się peron nr 1 stacji, zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, ok. 150 m dalej, w kierunku stacji Taciszów.
Zgodnie z uzgodnionymi przez PKP PLK i miasto planami, wiadukt kolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego w ciągu ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej - wyburzony. Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
Największy zakres prac dotyczy budowy czterowlotowego ronda turbinowego pod przyszłym wiaduktem kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Rondo zbierze ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Przewidziano nowe zatoki autobusowe, przystanki, chodniki, drogi rowerowe i dojścia do peronów oraz oświetlenie i zagospodarowanie zieleni.
- To bardzo dobry i ważny dla nas projekt, ponieważ w perspektywie kilku lat, w związku z planami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, powstanie również nowe, zdecydowanie szybsze połączenie kolejowe łączące Pyskowice z Gliwicami, a docelowo z Katowicami - skomentował wiceprezydent Gliwic nadzorujący tę inwestycję drogową Jarosław Zięba.
Nowy łabędzki węzeł przesiadkowy stanie się wtedy ważnym punktem komunikacyjnym usprawniającym podróżowanie po regionie. Przede wszystkim jednak dzięki przebudowie układu drogowego zniknie problem wąskiego gardła w tej części Łabęd, co zdecydowanie ułatwi życie kierowcom oraz dojazd do terenów przemysłowych i Huty Łabędy - dodał Zięba.
Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach ogłosił przetarg na miejską część prac w kwietniu br., dysponując od stycznia br. decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Inwestycję początkowo oszacowano na ok. 80 mln zł, a rozpoczęcie prac wstępnie założono na połowę 2024 r. Wybrana oferta była najtańszą spośród siedmiu złożonych; najdroższa opiewała na prawie 47 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.