Przed tegorocznymi wakacjami Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, zwiększyło przepustowość infrastruktury obsługi ruchu przylotowego. W poniedziałek uruchomiono tam terminal przylotowy D.
Jak poinformował rzecznik lotniska Piotr Adamczyk, terminal D został uruchomiony w budynku, w którym kiedyś funkcjonował pierwszy terminal towarowy portu. W obiekcie obsługiwane będą niektóre rejsy czarterowe, które przylatują do Pyrzowic z krajów strefy Schengen.
Ogólna powierzchnia terminalu D wynosi 1,8 tys. m kw. metrów kwadratowych. Został on wyposażony w pojedynczy taśmociąg do wydawania bagażu z dwiema nitkami rozładunku o długości 100 m, co umożliwia obsługę dwóch rejsów jednocześnie.
- Przed wakacjami oddaliśmy do użytku dodatkową halę przylotów, która pomoże w zapewnieniu odpowiedniego standardu obsługi podróżnych w momentach nasilonego ruchu - powiedział, cytowany przez Adamczyka, prezes GTL SA Artur Tomasik.
- Jednocześnie cały czas pracujemy na projektem budowy nowego, głównego terminalu pasażerskiego - zapewnił Tomasik przypominając, że nowy terminal główny będzie największą częścią programu inwestycyjnego na lata 2024-28 o łącznej wartości ok. 1,5 mld zł.
Nowy główny terminal pasażerski o powierzchni ok. 50 tys. m kw. będzie wyposażony w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko. Będzie łączył funkcję przylotową i wylotową.
Realizacja tej inwestycji umożliwi utrzymanie odpowiedniego standardu obsługi pasażerów w kontekście prognozowanego rosnącego ruchu pasażerskiego.
- Prognozy GTL SA wskazują, że już w 2028 r. z siatki połączeń katowickiego lotniska korzystać będzie ok. 7,5 mln pasażerów, a granica 10 mln podróżnych zostanie przekroczona nie później, niż w 2033 r. - zaznaczył Tomasik.
Ruch na katowickim lotnisku szybko rośnie już w ostatnich miesiącach - odnotowując kolejne rekordy dla kolejnych miesięcy. W marcu br. z lotniska Katowice skorzystało ponad 313 tys. podróżnych, w kwietniu blisko 360 tys., a w maju - ponad 580 tys. pasażerów.
Aktualna prognoza wskazuje, że w całym 2024 r. z siatki połączeń katowickiego lotniska powinno skorzystać znacznie ponad 6 mln pasażerów. Również w kolejnych latach spodziewany jest dalszy wzrost przewozów, stąd program inwestycyjny, który prócz nowego terminala obejmuje kilkanaście projektów.
Będą to m.in. budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów, drugiego terminalu cargo, rozbudowa parkingów terenowych i budowa parkingu wielopoziomowego. W planach jest też budowa nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej oraz nowego zaplecza działów eksploatacji i transportu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.