REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 maja 2024 11:25 Polska Agencja Prasowa

Połowa Polaków z pokolenia Y i Z martwi się kosztami życia

Według autorów raportu obawy o kwestie finansowe negatywnie wpływają na dobrostan młodych ludzi z Polski
fot: vinicat.pl

Blisko połowa młodych Polaków martwi się kosztami życia, a co trzeci doświadcza przewlekłego stresu - wynika z badania Deloitte, opublikowanego w środę. Poziom optymizmu w związku z osobistą sytuacją finansową jest jednak obecnie najwyższy od 2020 r. - dodano w raporcie.

Jak wskazano w raporcie firmy doradczej Deloitte, 44 proc. przedstawicieli pokolenia Y (millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1983-1994) i 46 proc. pokolenia Z (zetek, czyli osób urodzonych w latach 1995-2005) przyznało, że martwi się kosztami życia.

W publikacji zaznaczono, że młodzi Polacy okazali się mniej optymistyczni od swoich rówieśników z całego świata, wśród których o swoją kondycję finansową martwi się 40 proc. millenialsów i 34 proc. osób z pokolenia Z. Jednocześnie poprawy w zakresie budżetu domowego spodziewa 28 proc. osób z pokolenia Y i 45 proc. z pokolenia Z, czyli odpowiednio o 12 i 3 p.p. mniej niż w przypadku respondentów ze wszystkich badanych krajów ogółem - zaznaczono.

- Co trzecia polska zetka i co czwarty millenials spodziewa się poprawy sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższego roku. Poziom optymizmu młodych generacji w Polsce wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jest najwyższy od badania przeprowadzonego przed pandemią w 2020 roku - wyjaśnił starszy menedżer w zespole analiz ekonomicznych Deloitte Aleksander Łaszek, cytowany w raporcie.

Dodał, że niemal jedna trzecia zetek i millenialsów deklaruje brak bezpieczeństwa finansowego, a prawie co szósty respondent wydaje całą swoją wypłatę i nie jest w stanie gromadzić oszczędności. 

- Z drugiej strony, bardzo poprawiła się sytuacja młodych osób na rynku pracy w porównaniu do początków XXI wieku, gdy stopa bezrobocia dla osób w wieku 20-29 lat była dwukrotnie wyższa i przekraczała 20 proc. - zauważył Łaszek.

Według autorów raportu obawy o kwestie finansowe negatywnie wpływają na dobrostan młodych ludzi z Polski. 31 proc. Polaków generacji Y i 38 proc. zetek odczuwa ciągły lub częsty stres, a swoją kondycję psychiczną pozytywnie ocenia odpowiednio 45 i 50 proc. przedstawicieli tych grup. Dodali, że zdaniem połowy respondentów jedną z przyczyn stresu jest brak wsparcia i uznania, praca po godzinach i zbyt mała ilość czasu na wykonanie zadań. Jednocześnie 73 proc. badanych millenialsów i 71 proc. przedstawicieli pokolenia Z z Polski uważa, że praca daje im poczucie sensu.

Ponadto - jak wskazano w publikacji - polscy millenialsi, szukając nowej pracy zwracają uwagę głównie na perspektywę nauki i rozwoju (22 proc.), wysokość wynagrodzenia i benefity finansowe (26 proc.) oraz elastyczne godziny pracy (16 proc.). W przypadku przedstawicieli pokolenia Z czynniki te są kluczowe dla odpowiednio 31, 23 i 21 proc. przebadanych osób.

Jak opisano, ankietę przeprowadzono w formie wywiadu internetowego między 24 listopada 2023 r. a 11 marca 2024 r. wśród 14 468 osób z pokolenia Z i 8 373 milenialsów (łącznie 22 841 respondentów). Przebadane zostały osoby z krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy Zachodniej, Europy Wschodniej (w tym także Polski), Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji, a polscy respondenci stanowili 3,5 proc. ogółu badanych (301 przedstawicieli pokolenia Z i 200 millenialsów). Na potrzeby badania uznano, że pokolenia Z to osoby urodzone między styczniem 1995 r. a grudniem 2005 r., a pokolenie Y stanowią urodzeni między styczniem 1983 r. a grudniem 1994 r. - dodano.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • RVFTJ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy z dodatkową nagrodą
20 czerwca 2024
19,424 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]