Remont i wyeksponowanie unikalnej modernistycznej nastawni bramowej w Bytomiu zamówiła spółka PKP PLK. Uzgodnione z konserwatorem zabytków prace obejmą m.in. oczyszczenie i odmalowanie stalowej konstrukcji oraz oświetlenie widocznego z bytomskiego dworca obiektu.
Jak poinformowała w piątek Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK, umowę podpisano z wyłonioną w przetargu firmą PORR, która jest też wykonawcą trwającej w tym rejonie, wartej ponad 1,5 mld zł brutto, przebudowy najbardziej wysuniętego na południe odcinka linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej. Prace przy nastawni - finansowane ze środków własnych PLK - będą kosztowały 1,1 mln zł netto (ok. 1,4 mln zł brutto).
Głowacka wyszczególniła, że obok odnowienia stalowej konstrukcji nastawni, wykonana zostanie renowacja elewacji i dachu, wymienione będą okna i drzwi oraz wyremontowane zostanie wnętrze. Podświetlona zostanie elewacja widocznego ze stacji budynku. Zakres robót - rozplanowanych do końca br. - został uzgodniony i zaakceptowany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
O remoncie nastawni PLK zdecydowały w trakcie trwającej przebudowy magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego. Po zawarciu umowy z firmą PORR pod koniec 2020 r. i okresie projektowania, prace obejmujące m.in. stację Bytom rozpoczęły się wiosną 2022 r. Początkowo założono likwidację starej, zabytkowej nastawni i przeniesienie części jej elementów w inne miejsce.
Społeczne zaangażowanie mieszkańców i działania miasta oraz służb konserwatorskich wpłynęły na zmianę decyzji. We wrześniu 2022 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach po ponownym przeanalizowaniu dokumentów, zdecydował o wpisaniu całego obiektu (a nie jego części, jak wcześniej zamierzano) do rejestru zabytków woj. śląskiego.
Wpisanie całego budynku nastawni do rejestru zabytków, wraz z decyzją PKP PLK o takim zaprojektowaniu układu torowego stacji w Bytomiu, aby zachować nastawnię spowodowały, że historyczny obiekt zostanie uratowany i pozostanie na swoim miejscu - zarówno jej stalowa nadwieszona część z półkolistym zakończeniem, filary oraz suwakowe urządzenia sterowania ruchem, jak i murowana klatka schodowa oraz parter.
W decyzji sprzed półtora roku o wpisaniu bytomskiej nastawni do rejestru zabytków wojewódzki konserwator pisał, że w całości posiada ona wartość historyczną, ilustrując modernizację i rozbudowę sieci kolejowej w Bytomiu oraz jej dawną rangę na terenie Górnego Śląska.
Obiekt posiada także unikatową wartość architektoniczną i naukową, gdyż w sposób autentyczny ilustruje myśl techniczną i projektową inżynierii kolejowej o nietypowych rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz z zachowanym wyposażeniem technologicznym - podkreślił konserwator.
Zakończenie wszystkich prac na linii nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie planowane jest w 2025 r. W tym czasie obowiązywała będzie jeszcze ustalona przez PLK z przewoźnikami obsługa komunikacyjna. Na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi regionalne. Z Bytomia pociągi odjeżdżają tylko do Gliwic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.