REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 marca 2024 07:29 Polska Agencja Prasowa

Zatrudnienie: Handel, produkcja, logistyka mają najwięcej ofert pracy

Branża produkcyjna boryka się z brakiem pracowników, spawacze są mocno poszukiwani na rynku
fot: Krystian Krawczyk

Aż 74 proc. firm w Polsce odczuwa brak pracowników na szeregowych stanowiskach, poszukiwane są m.in. osoby do produkcji, magazynierzy, pakowacze i sprzedawcy - wynika z raportu agencji Tikrow. Wakaty mogą zapełnić giggersi, czyli pracownicy dorywczy - zauważono.

Blisko trzy czwarte przedsiębiorstw (74 proc.) ma problemy ze znalezieniem pracowników na stanowiska wymagające wykonywania prostych czynności. Mowa m.in. o pracownikach fizycznych, kasjerach, pakowaczach czy magazynierach. Tylko 41 proc. firm udaje się zrektrutować takie osoby w czasie poniżej jednego miesiąca - wynika z raportu agencji pracy natychmiastowej Tikrow.

W publikacji wskazano, że 47 proc. przedsiębiorstw obawia się, że opóźni to realizację zamówień, zaś 40 proc. ma z tego powodu większe trudności w pozyskaniu nowych klientów. Jednocześnie autorzy raportu zwrócili uwagę na optymistyczne dla pracodawców wnioski: Polacy coraz chętniej podejmują się zajęć dodatkowych, co pozwala częściowo zaspokoić braki kadrowe.

W handlu największe problemy
Rynek pracy w Polsce staje się coraz bardziej elastyczny, co związane jest ze zmianami pokoleniowymi. - Widać to choćby w przypadku pracowników niespecjalistycznych. Tu model rekrutacji ewoluuje w kierunku dynamicznego zarządzania kadrami, a proste zajęcia są powierzane tzw. giggersom - osobom, które decydują się na swobodę zatrudnienia i prace dorywcze. Szacuje się, że w Polsce jest to ok. 15 proc. pracowników, a z każdym rokiem ten odsetek się zwiększa - wskazał Krzysztof Trębski z agencji Tikrow, cytowany w informacji. Dodał, że taką formę zarobkowania wybierają przede wszystkim osoby młode, wchodzące na rynek pracy, dla których największą wartością jest wolność zarobkowania i możliwość realizacji celów prywatnych.

Jak podano w raporcie, największe problemy z rekrutacją dotyczą pracowników produkcyjnych, magazynierów, pakowaczy czy pracowników sklepów. W największym stopniu borykają się z tym przedsiębiorstwa zatrudniające od 250 do 500 osób (80 proc. wskazań). Najbardziej dotknięte niedoborami kadrowymi branże to handel (84 proc.), sektor logistyczny (76 proc.) oraz produkcyjny (73 proc.).

Z przytoczonych w raporcie danych wynika, że braki pracowników są spowodowane przede wszystkim nagłymi odejściami zatrudnionych (56 proc.), niespodziewanymi absencjami (54 proc.) oraz zachorowaniami (46 proc.). Jak zauważono w raporcie, firmy ratują się, korzystając z bardziej elastycznych form zatrudnienia.

Dodatkowe źródło dochodu
- Wiele branż nie może sobie pozwolić na przedłużającą się rekrutację. Coraz częściej sięgają więc po rozwiązania wygodne zarówno dla nich, jak i dla osób realizujących zlecenia. Korzystają choćby z mobilnej aplikacji, zatrudniając pracowników z dnia na dzień. Rozwiązanie to sprawdza się w produkcji, logistyce czy handlu - zaznaczył Trębski.

W raporcie przedstawiono również spojrzenie na pracę dorywczą z perspektywy pracowników. Dla 59 proc. badanych zarobki uzyskiwane z wykonywania prostych zleceń stanowią dodatkowe źródło dochodu. W tej grupie dominują studenci - 83 proc. Z kolei w grupie, dla której zarobek z wykonywania prac dorywczych jest głównym źródłem dochodu (41 proc.), najwięcej jest osób bez stałego zatrudnienia i nieuczących się (74 proc.).

Większość uczestników badania wskazała, że na wykonywanie prac dorywczych przeznacza tygodniowo do 20 godzin (67 proc.). Grupa przeznaczająca na taką pracę od 20 do 40 godzin w tygodniu stanowi jedną czwartą (25 proc.) ankietowanych. Tylko 8 proc. respondentów poświęca na tę pracę powyżej 40 godzin tygodniowo.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • TTNQB
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
PGG chce zmniejszyć zatrudnienie. Będzie program dobrowolnych odejść?
21 czerwca 2024
35,256 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]