Utworzenie nowego działu administracji rządowej gospodarka surowcami energetycznymi na bazie dotychczasowych działów gospodarka złożami kopalin i energia przewidują opublikowane w środę założenia zmiany ustawy o działach.
Jak wynika z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, nowy dział miałby objąć sprawy dotyczące gospodarki złożami kopalin, kwalifikacji w zakresie górnictwa, surowców energetycznych, paliw, rozwoju, oraz wykorzystania energii jądrowej. Miałyby się także w nim znaleźć kwestie współpracy międzynarodowej i w ramach UE w zakresie surowców energetycznych, paliw i energii jądrowej.
Jak zaznacza się w Wykazie, obszar ten zostanie usunięty z zakresu kompetencji ministra właściwego do spraw energii, aby nie doprowadzić do nakładania się zadań w tym obszarze między dwoma działam. Skutkiem ma być także dokonanie nowelizacji szeregu ustaw ustalających kompetencje ministra właściwego do spraw energii i ich przeniesienie na ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, z uwzględnieniem współdziałania z ministrem właściwym do spraw energii, tam gdzie jest to uzasadnione.
Z kolei cały obszar rozwoju i wykorzystaniu energetyki prosumenckiej i rozproszonej miałby trafić do działu klimat, co oznaczać będzie m.in. zmianę ustawy o OZE.
Opublikowane założenia przewidują także zwiększenie liczby członków rady nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego do 15, co wiąże się z ustaleniem działu gospodarka surowcami energetycznymi oraz zadaniami ministra kierującego tym działem, a w konsekwencji włączeniem w skład rady jego przedstawiciela. Rada nadzorcza BGK liczy obecnie dziewięciu członków.
W założeniach proponuje się też zmianę ustawy o Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego przez określenie, że prawa z akcji należących do Skarbu Państwa w Funduszu będzie wykonywał minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, a nie tak jak dotychczas Prezes Rady Ministrów. Ponadto proponuje się rozszerzenie składu rady nadzorczej Funduszu o przedstawiciela ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.
Przygotowywana nowelizacja ma objąć także projekt CPK. Centralny Port Komunikacyjny to przede wszystkim planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Dla osiągnięcia przedstawionego wyżej celu niezbędne jest dokonanie przesunięć niektórych spraw między działami administracji rządowej - transport i rozwój regionalny - wskazuje się we wpisie do Wykazu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.