Nadzór górniczy w minionym roku przyjął 54 zgłoszenia za pośrednictwem telefonu interwencyjnego zwanego telefonem zaufania. Zasadność 14 z nich została potwierdzona, a 6 jest jeszcze w trakcie weryfikacji – poinformował Wyższy Urząd Górniczy. W 2022 r. zgłoszeń było 70, z czego potwierdzono 27.
Najczęściej zgłaszane i potwierdzone nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych w roku 2023 dotyczyły: przekroczenia dopuszczalnej temperatury (15 nieprawidłowości; 2 potwierdzone), nieprzestrzegania przepisów (9 nieprawidłowości; 2 potwierdzone), nieprzestrzegania czasu pracy (4 nieprawidłowości; 3 potwierdzone), zagrożenia metanowego, w tym niesprawnych czujników metanometrii (4 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych), mobbingu (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych), dopuszczania osób do pracy bez odpowiednich kwalifikacji, kursów i szkoleń (3 nieprawidłowości; 1 potwierdzona).
Pozostałe zgłoszenia dotyczyły między innymi nieprawidłowego stanu maszyn i urządzeń oraz nieprawidłowej ich eksploatacji, stosowania niebezpiecznych metod pracy oraz używania substancji psychotropowych.
Telefon interwencyjny w WUG został uruchomiony w 2011 roku. Działa przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Obsługuje go dyżurujący dyspozytor, który przyjmuje informacje o różnych nieprawidłowościach i zagrożeniach bezpieczeństwa w zakładach górniczych. Zgłoszenia takie można również przekazywać na adres mailowy wug@wug.gov.pl oraz tradycyjną pocztą. Wszystkie informacje są gromadzone, dokładnie analizowane i sprawdzane przez inspektorów nadzoru górniczego.
– Istotą powstania telefonu interwencyjnego w WUG było przede wszystkim umożliwienie pracownikom przekazywania zgłoszeń o zdarzeniach potencjalnie niebezpiecznych i przypadkach nieprzestrzegania zasad oraz przepisów bhp w sytuacji braku reakcji osób dozoru i kierownictwa zakładów górniczych. Poprzez uruchomiony telefon interwencyjny i adres poczty elektronicznej pracownicy mogą anonimowo zgłaszać przypadki naruszania zasad bezpieczeństwa w kopalniach – tłumaczy Alicja Stefaniak, dyrektor Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia w WUG.
W ciągu ostatnich pięciu lat najwięcej zgłoszeń było w roku 2019. Pracownicy kopalń skorzystali wówczas z telefonu 141 razy. Potwierdzonych zgłoszeń było wtedy 44. W 2020 r. było ich w sumie 97 (35 potwierdzonych), a rok później o dziesięć mniej (26 potwierdzonych). W 2022 r. zgłoszeń interwencyjnych było 70 (potwierdzonych 27).
– Tylko przez ostatnie pięć lat łącznie wpłynęło 449 zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu zakładów górniczych. W tym okresie pracownicy nadzoru potwierdzili 146 zgłoszeń, czyli co trzecie zgłoszenie o nieprawidłowościach okazało się zasadne. To pokazuje, jak przydatne są narzędzia w postaci telefonu interwencyjnego i skrzynki e-mailowej, pozwalające pracownikom reagować na łamanie zasad bhp – stwierdza dyrektor Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia w WUG.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Prawie wszyscy dzwoniący, to leserzy co im się robić nie chce.