Wyeksploatowane baterie kursujących w Jaworznie (Śląskie) autobusów elektrycznych posłużyły do stworzenia w tym mieście stacjonarnego magazynu energii o mocy 150 kW oraz pojemności 150 kWh - podała we wtorek Grupa Tauron, która realizuje innowacyjny projekt.
Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem Second life wykorzystującym używane pakiety bateryjne - poinformował Tauron. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków.
Magazyn współpracuje już z lokalną siecią elektroenergetyczną. W pierwszej kolejności sprawdzano, jak wpływa na jej parametry i jak współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych.
Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy - powiedział wiceprezes Taurona ds. strategii i rozwoju Patryk Demski, cytowany w komunikacie Grupy.
Energetycy wyjaśniają, że baterie w autobusach elektrycznych podczas eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 proc. nie są już użyteczne w autobusach, ale mogą być elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Wyliczono, że wydłuży to ich użyteczność co najmniej o 8 lat, wobec 8-10 lat eksploatacji w autobusie. Dzięki wykorzystaniu w magazynie energii zamiast do utylizacji mogą trafić do ponownego obiegu.
Magazyn w Jaworznie tworzą cztery moduły bateryjne, każdy złożony z 78 pojedynczych ogniw bateryjnych. Jeden taki moduł waży pół tony. Wszystkie pochodzą z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w mieście.
Przedstawiciele Grupy Tauron przekonują, że magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą istotnym elementem inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej.
- Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych - tłumaczy wiceprezes Patryk Demski.
Nie bez znaczenia jest to, że z czasem będzie przybywać wyeksploatowanych baterii z autobusów. Za wykorzystaniem ich w magazynach energii przemawiają m.in. niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.