Tramwaje Śląskie zamawiają dokończenie remontu torowiska linii nr 14 w centrum Mysłowic. Zamówione pierwotnie w maju 2021 r. przez miasto i tramwajarzy w unijnym projekcie prace miały być zakończone w grudniu ub. roku; na początku tego roku kontrakt został zerwany.
Pierwotnie, inwestycja zamówiona za 52,8 mln zł brutto, miała być gotowa we wrześniu 2022 r. Gdy po kilku kolejnych miesiącach jej zaawansowanie szacowano na ok. 30 proc., tramwajowa spółka zdecydowała o zerwaniu kontraktu; uczyniło to również miasto.
Zadanie w Mysłowicach - jako element ponadmiliardowego projektu TŚ dofinansowanego środkami unijnymi - powinno było zostać zrealizowane i rozliczone do końca 2023 r. Prezes spółki Tramwaje Śląskie Bolesław Knapik zapewnił jednak PAP, że przedłużenie którejkolwiek inwestycji tramwajowej w regionie nie przełoży się na utratę unijnego dofinansowania.
Przetarg na dokończenie tramwajowej inwestycji w Mysłowicach trwa od września br. Jak wynika z platformy zamówień Tramwajów Śląskich, w terminie zgłosili się trzej wykonawcy: spółka KZN Rail zaproponowała cenę 37,5 mln zł netto, spółka Silesia Invest 39,5 mln zł netto, a spółka ZUE - blisko 41 mln zł netto. Obecnie trwa ocena ofert. Roboty mają zostać wykonane w pięć miesięcy od umowy.
Przygotowane w poprzednich latach przedsięwzięcie ma poprawić jakość bardzo zniszczonych wcześniej torów i ulic wzdłuż przecinającej śródmieście Mysłowic tramwajowej linii nr 14, która łączy tamtejsze dworzec kolejowy i śródmieście z centrum Katowic. Wspólnymi zamawiającymi byli miejscowy magistrat (w części drogowej) i spółka Tramwaje Śląskie (w części tramwajowej).
Najważniejsze elementy tego zadania to budowa dwutorowej linii tramwajowej w miejsce jednotorowej i budowa ronda w miejsce problematycznego skrzyżowania.
Założono modernizację i rozbudowę blisko 1,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców, pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 km toru pojedynczego.
W zakresie miejskim Mysłowice zamówiły m.in. przebudowę wszystkich pozostałych elementów infrastruktury: chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i całej infrastruktury podziemnej.
Inwestorem zakresu torowego są Tramwaje Śląskie, część drogową finansuje samorząd Mysłowic. Przewoźnik i miasto prowadziły pod tym kątem wspólny przetarg od listopada 2020 r. Cena najtańszej oferty spółek z grupy NDI, z którymi w maju 2021 r. podpisano umowę, wynosiła 52,8 mln zł brutto. Termin zakończenia prac ustalono wówczas na koniec września 2022 r.
Uznając zgłaszane przez wykonawcę przyczyny, TŚ zgodziły się na przesunięcie aneksem terminu do grudnia ub. roku. Ponieważ tempo prac było niewystarczające (w styczniu br. ich zaawansowanie oceniono na 30 proc.), zarząd TŚ odstąpił od umowy z winy wykonawcy i naliczył karę umowną. Po wykonaniu inwentaryzacji i przygotowaniu dokumentacji ruszył przetarg na dokończenie robót.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.