W transporcie lotniczym stosuje się palety lub kontenery specjalnie zaprojektowane tak, aby pasowały do nadwozia samolotu, znane jako ULD (Unit Load Devices). Takie kontenery ułatwiają grupowanie ładunków w tej samej jednostce, dzięki czemu sztauowanie, załadunek i rozładunek są znacznie szybsze i bezpieczniejsze.
Organizacją odpowiedzialną za ustanowienie specyfikacji dla ULD, takich jak wymiary, waga jest Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA). Wszystko po to, by ujednolicić standardy i uczynić spedycję lotniczą bardziej uporządkowaną. Ważne jest, aby wspomnieć, że każda linia lotnicza decyduje, które opcje oferuje swoim klientom w zależności od modelu posiadanego samolotu. Istnieją zatem 2 rodzaje ULD, dla palet i kontenerów. Oto najczęściej używane specyfikacje ULD w obu przypadkach i ich wymiary.
Rodzaje i wymiary palet lotniczych
Palety lotnicze są zasadniczo aluminiowymi arkuszami, na których towary są przytrzymywane za pomocą siatek. Ich ogromną zaletą jest maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Najczęściej używanymi paletami są:
P1P/PAG
PMC/P6P
PGA
Rodzaje i wymiary najpopularniejszych kontenerów lotniczych
Kontenery lotnicze występują w różnych rozmiarach i kształtach. Są one konstrukcjami metalowymi (zwykle aluminiowymi), zaprojektowanymi tak, aby pasowały do kształtu samolotu, maksymalizując przy tym miejsce w ładowani, dlatego powstało wiele rodzajów kontenerów. Wymiary najpopularniejszych z nich zostały opisane poniżej:
LD3/AKE
LD1/AKC
LD7/XAW P1P
LD8/DQF
LD9/AAP
M1/AMA
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.