Osoby pokolenia Z, czyli urodzone po połowie lat 90, u najstarszych pracowników doceniają doświadczenie (62 proc.), wiedzę (53 proc.) i lojalność (37 proc.) - wynika z badania Nowe prawa rekrutacji. Jednocześnie wskazują, że kreatywność czy ambicja to nie są najmocniejsze strony pokolenia silver.
Zgodnie z badaniem Nowe prawa rekrutacji portalu pracuj.pl, 77 proc. ogółu respondentów uważa, że osoby dopiero wchodzące na rynek mogą sporo uzyskać, jeśli trafią na dobrych, doświadczonych mentorów. Jak wskazano w raporcie, posiadanie starszego i bardziej doświadczonego przewodnika może być kluczowe z wielu powodów, m.in. dzięki przekazywaniu wiedzy zawodowej, a także poprzez zapewnienie wsparcia emocjonalnego i tworzenie pozytywnego środowiska pracy.
Również 77 proc. ankietowanych twierdzi, że osoby z każdej generacji mogą wprowadzić coś pozytywnego i unikalnego do środowiska pracy. Jak zaznaczono, zgadza się z tym 74 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 83 proc. badanych w przedziale wiekowym 55-65 lat.
Z twierdzeniem, że firmy, w których znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń, mogą osiągać lepsze wyniki, zgadza się 68 proc. badanych, przy czym w największej mierze wierzą w to osoby z pokolenia silver (83 proc.). Dodano, że 61 proc. respondentów zgadza się z opinią, że osoby z najstarszego pokolenia pracowników mogą sporo się nauczyć od osób wchodzących na rynek pracy.
Sami zainteresowani w większości zgadzają się z tym stwierdzeniem - taką deklarację składa 6 na 10 przedstawicieli pokolenia silver i nieco więcej, bo 63 proc. osób w wieku 18-24 lata - podano.
Jak wynika z raportu, 61 proc. przedstawicieli silver generation uważa, że pokolenie Z to osoby, które szybko się uczą. 43 proc. dodaje, że zetki są ambitne, 37 proc. docenia ich kreatywność, 23 proc. ocenia najmłodszych jako osoby o elastycznym podejściu, a 21 proc. podkreśla ich innowacyjność.
Co ciekawe jednak, mimo docenienia kompetencji zetek, starsza grupa pracowników w małym stopniu określa tę grupę jako pracowitą (11 proc.), posiadającą odpowiednią wiedzę (9 proc.), empatię (9 proc.) czy lojalność (8 proc.) - wskazano
Jak zauważyła, cytowana w reporcie, Agnieszka Bieniak z Grupy Pracuj, w odpowiedziach starszych pokoleń poza wiarą w kompetencje młodszych pracowników wybrzmiewa także niższy poziom wiary w wartości pokolenia Z, takie jak lojalność czy pracowitość, ale także empatię, wiedzę czy doświadczenie.
- Nie powinniśmy jednak czytać tej oceny jako negatywnej, bo brak wiedzy czy doświadczenia wśród młodych wynika przecież bezpośrednio z tego, że wchodzą oni dopiero na rynek pracy. Kwestia lojalności pozostanie sporna, bo Zetki w przeciwieństwie do ich starszych kolegów rzeczywiście będą zmieniać pracę do momentu, aż znajdą tę najlepszą dla siebie - oceniła ekspertka.
W raporcie przekazano, że najmłodsi pracownicy u najstarszych najbardziej doceniają: doświadczenie (62 proc.), wiedzę (53 proc.), lojalność (37 proc.), opanowanie (33 proc.), empatię (20 proc.) i pracowitość (17 proc.). Zdaniem badanych przedstawicieli pokolenia Z nie są najmocniejszymi stronami pokolenia silver: kreatywność (8 proc.), ambicja (6 proc.), elastyczność (4 proc.) oraz w najmniejszym stopniu na równi innowacyjność i szybka nauka (po 3 proc.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.