Obawy dotyczące dalszego wzrostu cen wyraża mniej ankietowanych Polaków niż w poprzednim kwartale - wskazano w opublikowanym w czwartek badaniu firmy doradczej Deloitte. Dodano, że odsetek spodziewających się np. podwyżki cen żywności spadł o 10 pp. w porównaniu do ubiegłego kwartału.
Jak wynika z badania Global State of the Consumer Tracker, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, spadek tempa wzrostu cen nie zmienił znacząco podejścia Polaków do finansów osobistych. Nadal ponad połowa osób ma trudności z odkładaniem pieniędzy na koniec miesiąca, a co drugi z nas ocenia swoją sytuację finansową jako gorszą niż rok temu - wskazano w czwartkowej informacji prasowej.
Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że ograniczone możliwości finansowe mają wpływ na codzienne nawyki mieszkańców Polski. Coraz chętniej wybieramy środki transportu inne niż samochód, ale decyzja ta zależy głównie od dostępności komunikacji zbiorowej lub infrastruktury takiej jak ścieżki rowerowe - zaznaczyli.
Wyniki 46. edycji badania pokazują też nieznaczną poprawę nastrojów wśród polskich konsumentów. Chociaż obawy dotyczące dalszego wzrostu cen wyraża 54 proc. ankietowanych, to jest to o 4 pp. mniej w porównaniu do poprzedniego kwartału - podkreślono w raporcie z badania. Dodano, że odsetek osób spodziewających się wzrostu cen żywności wyniósł 65 proc., podczas gdy trzy miesiące wcześniej takie obawy wyrażało o 10 pp. więcej badanych. Na niemal niezmienionym poziomie pozostają natomiast przewidywania dotyczące cen prądu lub gazu (67 proc. wobec 68 proc. w maju 2023 r.). Coraz więcej Polaków obawia się z kolei wzrostu opłat za paliwa: obecnie stanowią oni 65 proc. wszystkich ankietowanych, o 5 pp. więcej niż w maju - podano.
Jak zauważono, niepokoje dotyczące przyszłych poziomów cen dotyczą nie tylko Polski, ale też innych krajów. Największy odsetek mieszkańców obawiających się dalszych wzrostów kosztów odnotowano w RPA (75 proc.), Hiszpanii (72 proc.) i w Holandii (70 proc.). Na drugim krańcu zestawienia obaw dotyczących inflacji znajdują się Brazylia (48 proc.), Arabia Saudyjska (45 proc.) i Chiny (34 proc.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.