Urząd Regulacji Energetyki poinformował w środę, że w drugim kwartale 2023 r. sprzedawcę zmieniło ponad 1200 odbiorców gazu, a od wybranego przez siebie sprzedawcy gaz kupuje 296 tys. odbiorców w Polsce.
W drugim kwartale 2023 r. sprzedawcę zmieniło ponad 1200 odbiorców błękitnego paliwa. Jak pokazują dane, odbiorcy decydują się na zmianę sprzedawcy, mimo wprowadzenia w tym roku przez ustawodawcę szczególnych rozwiązań dla odbiorców w gospodarstwach domowych - poinformował w środę Urząd Regulacji Energetyki (URE), dodając, że od wybranego przez siebie sprzedawcy kupuje gaz 296 tys. odbiorców w Polsce.
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. sprzedawcy gazu w rozliczeniach z odbiorcami końcowymi mają obowiązek stosować cenę maksymalną w wysokości 200,17 zł/MWh. Opłatę za usługi dystrybucyjne zamrożono na poziomie wynikającym z taryfy zatwierdzonej przez prezesa URE dla operatora systemu dystrybucyjnego na 2022 r.
Regulator przypomina, że zgodnie z obowiązującym prawem od 2007 roku odbiorcy końcowi energii elektrycznej i gazu mają swobodę wyboru sprzedawcy. Według URE na możliwość wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy liczba konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku.
Wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe - zaznaczył urząd. URE przypominał o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę. Poza sama ceną gazu należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy: czy oprócz sprzedaży gazu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty, na jaki okres zawierany jest kontrakt, na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty, jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy), na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty - radzi regulator.
Podkreślił też, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży door-to-door wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.
Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej - wyjaśnił urząd.
Według URE szczególną ostrożność należy zachować zawsze, gdy: w dokumentach nie podano danych firmy, z którą masz zawrzeć umowę, nie znasz i nie jesteś w stanie zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel handlowy, jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, której termin niebawem upłynie, sprzedawca obiecuje niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu), prosi o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i daje do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów bez możliwości zapoznania się z nimi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.