Rząd przyjął w środę przepisy zakazujące wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu oraz przepisy, zgodnie z którymi auta rajdowe będą mogły jeździć między odcinkami rajdu po drogach publicznych - podał w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Programie 1 Polskiego Radia.
Jak mówił, w środę rząd przyjął projekt ustawy, która zmienia zasady poruszania się samochodów ciężarowych na drogach szybkiego ruchu.
- Celem jest to, aby zakazać wyprzedzania samochodów ciężarowych przez samochody ciężarowe na drogach szybkiego ruchu - powiedział w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak dodał, chodzi o to, aby upłynnić ruch na drogach szybkiego ruchu i zmniejszyć zagrożenie wynikające z wyprzedzania się wzajemnego ciężarówek.
Adamczyk poinformował, że rząd przyjął również przepisy, zgodnie z którymi samochody rajdowe będą mogły poruszać się między odcinkami rajdu po drogach publicznych. Będą wyposażone w specjalne tablice rejestracyjne i prowadzone przez licencjonowanego pilota.
Minister odniósł się również do przyjętych w środę przez rząd rozwiązań ws. bezpłatnych państwowych autostrad. Jak mówił, projekt przyjętej ustawy w tej sprawie, przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli po autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd chce, by od 1 lipca br. za przejazd po autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica był bezpłatny dla pojazdów o masie do 3,5 tony. Dotyczyć to ma także przyszłych odcinków autostrad.
Adamczyk był pytany także autostrady zarządzane przez prywatne podmioty.
- Koncesjonowane odcinki, czyli te, które są dzisiaj zarządzane przez podmioty prywatne, będą objęte zmianą ustawy, wówczas, kiedy zakończą się negocjacje z koncesjonariuszami - zapowiedział.
Jak mówił, negocjacje będą szły w kierunku zniesienia opłat za przejazd autostradami. Przypomniał, że A2 zarządzana przez podmiot prywatny, dzisiaj jest jedną z najdroższych autostrad w Europie w przeliczeniu na kilometr; podobnie, jak A4 miedzy Krakowem, a Katowicami.
Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad w Polsce. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków - Konin i A4 Wrocław - Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km.
Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk - Toruń, A2 Konin - Nowy Tomyśl - Świecko oraz A4 Katowice - Kraków mają łącznie 469 km długości.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.