Kierowcy podróżujący przez Katowice mogą spodziewać się utrudnień związanych z montażem tablic zmiennej treści, będących elementem powstającego w tym mieście inteligentnego systemu transportowego (ITS). System powinien być wdrożony do jesieni tego roku.
Już w ub. roku wykonawca systemu instalował jego pierwsze urządzenia na wielu skrzyżowaniach. W ostatnim tygodniu na ulicach montowano tablice systemu parkowania, łącznie 12 takich urządzeń. Od poniedziałku kontynuowany będzie montaż 17 tablic zmiennej treści na głównych katowickich arteriach przelotowych.
Jak wynika z informacji miejskiej spółki Katowicka Agencja Wydawnicza, reprezentującej w mediach Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach, m.in. w poniedziałek i wtorek montowane mają być tablice na trasie S86 - ul. Pszczyńskiej i na autostradzie A4 przy zjeździe na Sosnowiec, a we wtorek i środę tablice przy ul. Kościuszki (DK81) - przy ul. Podlaskiej i przy centrum przesiadkowym Brynów.
Za zaprojektowanie i wdrożenie systemu odpowiada firma Sprint z Olsztyna. Założono m.in. modernizację 112 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, które zostaną wyposażone w narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. Powstanie Centrum Sterowania Ruchem, współpracujące z Centrum Monitoringu Miejskiego. Miasto zyska 25 km nowej kanalizacji światłowodowej.
Działanie systemu ma przekładać się m.in. na automatyczne sterowanie sygnalizacją, co ma poprawić płynność ruchu. System ma na bieżąco informować o zatorach ulicznych i zapewniać priorytet dla komunikacji publicznej, szczególnie dla tramwajów. Skrzyżowania wyposażone są w narzędzia do monitorowania ruchu, sterowania nim i informowania o nim kierowców (m.in. poprzez 17 znaków zmiennej treści, tzw. VMS).
Z kolei systemem inteligentnego parkowania zostaną objęte miejsca w istniejącej Stefie Płatnego Parkowania, a informacje o ich zajętości będą wyświetlane na 12 tablicach TIP.
Ponadto pojawi się internetowa platforma komunikacyjna - także w formie aplikacji mobilnej - która ułatwi znalezienie wolnych miejsc parkingowych w Strefie Płatnego Parkowania czy na terenie centrów przesiadkowych. Platforma w czasie rzeczywistym informować będzie o warunkach na drodze czy prowadzonych robotach.
W skład umowy z wykonawcą wchodzą: zaprojektowanie, budowa, dostawa i montaż elementów systemu, a także jego strojenie dla osiągnięcia wymaganej funkcjonalności i użyteczności oraz przeszkolenie pracowników MZUiM, który zapewni obsługę i bieżące utrzymanie ITS. Ostatnim elementem umowy jest przygotowanie infrastruktury technicznej do rozbudowy systemu.
System o wartości ok. 88,6 mln zł jest dofinansowany ze środków unijnych kwotą ponad 67,2 mln zł, pochodzącą z naboru tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dotyczącego rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.
Katowicki ITS ma być częścią zmian w mieście związanych z wprowadzaną polityką transportową: preferowania komunikacji publicznej i transportu indywidualnego bez wykorzystania samochodów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.