Do likwidowanej kopalni Krupiński w Suszcu będzie można wygodnej dojechać pociągiem. PKP Polskie Linie Kolejowe planują podwyższenie peronów i montaż nowych ławek na przystanku Suszec Kopalnia, ale nie tylko na nim. Remont obejmie całą jednotorową trasę Żory - Pszczyna, a to oznacza jej czasowe zamknięcie z powodu prac budowlanych.
– PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą przetarg na projekt i budowę zadania „Prace na linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory”. Planowana jest realizacja inwestycji w latach 2023-2026. Finansowanie przedsięwzięcia przewidziano ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Efektem zadania będzie lepszy dostęp do kolei na linii Pszczyna – Żory i dalej w stronę Rybnika i granicy z Czechami oraz w stronę Czechowic-Dziedzic, Bielska-Białej i w Beskidy. Sprawniejsze będą podróże i przewóz towarów. Dzięki podniesieniu prędkości pociągów skróci się czas przejazdu o około 10 min, czyli z 32 min do około 22 min. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa, dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych. Realizacja projektu pozytywnie wpłynie na wybór kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu - wylicza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Linia kolejowa nr 148 łączy Pszczynę z Rybnikiem. Ma około 35 km. Jej liczący ponad 21,8 km fragment między Pszczyną a Żorami jest jednotorowy i takim ma pozostać. Wymiana obejmie ponad 20 km torów i sieci trakcyjnej. Przebudowane będą 54 obiekty inżynieryjne, czyli mosty i przepusty oraz 16 przejazdów kolejowo-drogowych.
- Pomiędzy Pszczyną a Żorami będą wygodniejsze podróże ze stacji Suszec oraz przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Radostowice, Pszczyna Czarków. Perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą wiaty, ławki i nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwi nowe nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Stacja i przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się - opisuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Prędkość, z obecnych dzisiaj 50-60 km/h zostanie podniesiona do 120 km/h dla składów pasażerskich i do 100 km/h dla towarowych. Ponieważ linia kolejowa 148 jest między Żorami i Pszczyną linią jednotorową, w związku z tym przewiduje się wstrzymanie ruchu na czas prowadzenia robót budowlanych.
Obecnie ruch na trasie Pszczyna - Żory jest śladowy. Ruch pasażerski to 4 pary pociągów na dobę w dni robocze oraz 2 w dni wolne. W marcu 2023 r. linią kursowało około 50 pociągów towarowych.
Po zakończeniu prac układ torowy będzie zbliżony do obecnego. Zakres prac nie przewiduje np. budowy łącznic pozwalających omijać stacje Żory i Pszczyna, w celu umożliwienia przejazdów z kierunku od Strumienia przez Suszec na Tychy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.