REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
17 marca 2023 08:46 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.7 tys. odsłon

Tunel we wsi Bobrów zostanie poszerzony przy pomocy tarczy typu TEM

Tunele kolejowe w Sudetach wykonane zostały techniką górniczą. Na zdj. tunel w Pilchowicach
fot: Tomasz Rzeczycki

Tunel kolejowy we wsi Bobrów w dolnośląskiej gminie Mysłakowice ma zostać wkrótce poszerzony. W niedzielę, 12 marca 2023 r., wstrzymano tymczasowo przejazdy pociągów przez tunel. Na uwagę zasługuje technologia prac, na jaką zdecydowały się PKP Polskie Linie Kolejowe. Skała ma być urabiana w tym samym czasie, w którym prowadzony będzie ruch pociągów.

– Rozpoczęcie prac w tunelu kolejowym w okolicy Trzcińska przewidywane jest w połowie marca – w początkowej fazie będą to roboty przygotowawcze, związane z obróbką obudowy obiektu. Zakres robót wymagać będzie tymczasowych zmian w rozkładzie jazdy pociągów. Od 12 marca br. w uzgodnieniu z przewoźnikami na okres około 4 tygodni obowiązywać będzie tymczasowa komunikacja zastępcza, natomiast kolejne roboty zaplanowano przy uwzględnieniu ruchu pociągów - informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tunel we wsi Bobrów oddano do użytku w 1867 r. Został wydrążony techniką górniczą w jednym ze wzgórz wznoszących się nad doliną rzeki Bóbr. Tunelem prowadzi dwutorowa linia kolejowa nr 274 łącząca Wrocław i Zgorzelec. Ze względu na szerokość pociągów i gabaryty tunelu, w jego wnętrzu nie mogą obecnie przejeżdżać pociągi równocześnie po obu torach. To ma się zmienić.

Plac budowy urządzony został poniżej wschodniego wylotu tunelu.

– Wewnątrz obiektu rozebrana będzie kamienna obudowa, którą zastąpi mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Przebudowany obiekt pozwoli na przejazd większej liczby pociągów – możliwe będą, nierealizowane obecnie, równoczesne przejazdy składów po obu torach. Renowacja obejmie ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Prace zostaną zrealizowane z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, która pozwoli na maksymalne utrzymanie przejezdności linii. Użyta zostanie maszyna typu „TEM” w technologii robót „tunel w tunelu”.  Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego, poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz „natryskanie” betonu na ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru - dodaje Radosław Śledziński z PKP PLK.

Na inwestycję we wsi Bobrów PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły blisko 85 mln zł netto ze środków budżetowych. Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w ramach projektu Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidziane jest w 2024 r.

Tymczasem pasażerowie muszą być przygotowani na utrudnienia. Zarówno pociągi pospieszne, jak i osobowe nie kursują na liczącym 12 km odcinku linii pomiędzy stacjami Janowice Wielkie i Jelenia Góra. Tutaj przewóz odbywa się zastępczymi autobusami. Tym samym całkowicie ustał ruch pociągów do przystanków pasażerskich Wojanów i Trzcińsko, znajdujących się na zamkniętym odcinku.

Remontowany tunel jest jednym z kilku używanych tuneli kolejowych w Sudetach. Pozostałe czynne tunele znajdują się w Szklarskiej Porębie, Wałbrzychu, Świerkach, Głuszycy, Bardzie, Długopolu-Zdroju. Prócz nich jest kilka nieużytkowanych tuneli kolejowych, m.in. pod Przełęczą Kowarską czy we Wleniu. Wszystkie one wykonane zostały metodą górniczą za czasów niemieckich.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii 0
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XBMGA
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spore pieniądze za odejście z kopalni
17 lutego 2025
20.8 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]